Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Głośniki do laptopa - jakie?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Głośniki do laptopa - jakie?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Tue, 2 Jan 2018 13:15:12 +0000 (UTC)
On 2018-01-02, Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_wstaw_nick_@greysector.net>
wrote:
> Date: Tue, 02 Jan 2018 04:34:37, Group: pl.comp.os.linux
> Msg-ID: <p2eukd$1unq$3@gioia.aioe.org>
> From: Marcin Debowski:
>
> A po co marnować kasę na coś, czego i tak nie usłyszysz? Polecam lekturę
> "24/192 Music Downloads ...and why they make no sense"
> https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Dzięki Dominik - bardzo interesująca lektura, ale nie kumam do końca
jednej rzeczy. Dosyć łatwo zrozumieć dlaczego 192kHz nic nie daje
ilustrując to dzwiękiem o stałej częstotliwości. Wtedy jest jasne, że
da się taki dźwięk spóbkować z częstotliwością >= Nyquista i odtworzymy
perfekcyjną "analogową" sinusoide. Natomisat ciągle mi umyka, co się
dzieje przy dynamicznej zmianie częstotliwości z amplitudą. Nawet jeśli
przyjmiemy, że jest to zlepek regularnych sinusoid, to wydawałoby sie
nie sposób przewidzieć zależności czasowych. Ten gość objasnia to
odrobinę na podlinkowanym wideo, ale jakoś umyka mi istota.

Przykładowo, idą 2-3 okresy 1kHz z amplitudą 1, potem nagle robią się 2
okresy przy 15kHz z amp. 0.5. Jak próbkowanie z niską czestotliwoscią
ma odtworzyć to przejście pomiędzy 1 and 15kHz?

Dzieki.

--
Marcin