Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] karta graficzna do laptopa

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] karta graficzna do laptopa
From: kosmos <atman@upc.pl>
Date: Fri, 6 Oct 2017 11:00:19 +0200
W dniu 2017-10-06 o 08:55, kosmos pisze:
W dniu 2017-10-05 o 15:44, ToMasz pisze:
W dniu 05.10.2017 o 11:43, kosmos pisze:

Przelotki z pci express na pci express x16 działają, ale są ekstremalnie niewygodne i niebezpieczne. Nie, nie chcesz tego.

Zaciekawiłeś mnie, bo ja mam właśnie kartę graficzną podłączoną w ten sposób do laptopa - o co chodzi z tym niebezpieczeństwem? Bo co do niewygody to fakt, pewna jest ale jak dla mnie w pełni akceptowalna.
dawaj facet! opisz to rozwiązanie, jak sie sprawuje, jak działa, jak to wygląda? Pcie masz od spodu pod klapką czy z tyłu.

ToMasz
Moja konfiguracja wygląda tak:

- laptop HP 8470p (i5-2330M, grafika Intel HD4000) + stacja dokująca;
- karta graficzna GTX 760, wpięta do gniazda PCI (przejściówka o nazwie Exp GDC Beast) podłączonego do laptopa przez fabryczne gniazdo PCI Express; - zasilacz Dell (nie pamiętam typu, ale oryginalnie stosowany chyba w jakichś serwerach) - podłączony do gniazda PCI, zasila kartę graficzną; - kabel HDMI łączący kartę graficzną z monitorem (nie jest to konieczne, można korzystać z wbudowanej matrycy); - do tego potrzebny był program o wdzięcznej nazwie "setup" (koszt chyba 15$), napisany przez jakiegoś Australijczyka, który był w moim przypadku konieczny do zaalokowania jakichś obszarów pamięci w karcie graficznej - mam Windows 10, podobno w Windows 7 można sobie poradzić bez tego programu.

I teraz tak - standardowo mam laptopa wpiętego do stacji dokującej (podłączonej do monitora FHD), kabel od karty graficznej wypięty, karta nie działa. A jak mnie najdzie ochota na granie, to resetuję laptopa, podłączam kabel PCI Express oraz przełączam monitor na drugie wejście HDMI, wybieram podczas bootowania opcję uruchamiania przez "setup" i gotowe. Laptop się uruchamia, karta graficzna się włącza i jest normalnie wykrywana przez menedżera urządzeń.
Nie jest to super-wygodne, ale jako kompromis sprawdza się świetnie.
Kartę można wymienić, tak jak w komputerze stacjonarnym (podobno 1070 też pójdzie), ale wąskim gardłem jest przepustowość szyny. W niektórych grach jest to nie do przeskoczenia (np. American Truck Simulator - niegrywalny), w innych nie ma znaczenia (np. Euro Truck Simulator :) Dla porównania - mam też Lenovo y580 z i7 i GTX 660M "wbudowanym" - Fallout 4 działa bardzo kiepsko, na niskich detalach i w niskiej rozdzielczości. Na HP z zewnętrzną kartą gram w Full HD i wydajność jest o wiele większa. Battlefield 1 na niskich detalach też jest grywalny, ponad 30 klatek w niższych detalach.

Jeszcze tak dla uściślenia, bo teraz widzę, że mogłem pomieszać pojęcia - złącze z którego korzystam w laptopie to ExpressCard, i to jest co innego niż mPCIExpress - mój błąd. Przy czym zasada jest taka sama, choć wygoda większa w moim przypadku.