Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Jaki tryb SATA?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Jaki tryb SATA?
From: JaNus <bez@adresu>
Date: Fri, 28 Jul 2017 02:31:19 +0200
Usiłowałem na swym Dellu dodać (jako alternatywny do W-10) stareńkiego
Win-XP (co się nie powiodło). A ten archaiczny XP nie obsługuje
niektórych ustawień SATA, i aby zrobić instalację, to przełączyłem w
BIOS-ie ten SATA na ustawienie "Legacy". Acz jak ten cymbał zaniedbałem
rzeczy banalnej: zapamiętania tego, jakie było ustawienie tej opcji
pierwotnie. A do wyboru jest:
  [ ]   RAID Autodetect / AHCI
  [ ]   RAID Autodetect / ATA
  [ ]   RAID On
  [x]   Legacy

Gdzieś mi się o uszy obiło, że wybranie "mocno niewłaściwej" opcji może
okazać się baaardzo bolesne, bo gdy po jej ustawieniu nastąpi próba
zapisu do takiego dysku, to doprowadzi ona do całkowitego jego
skaszanienia, i można utracić wiele danych.
RAID'ować nie zamierzam, a jedynie chcę zapewni pełną szybkość działania
dysku, której nie daje (zdaje się) tryb "Legacy".

A jeszcze: do prób postawienia XP (na drugim dysku) może jeszcze wrócę,
więc jeśli zmiana trybu SATA uniemożliwi późniejsze jej cofnięcie (bo,
dajmy na to, dysk stanie się nieczytelny) to wspomnijcie mi o tym!