Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Manipulowanie przy S.M.A.R.T

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Manipulowanie przy S.M.A.R.T
From: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>
Date: Tue, 7 Mar 2017 09:26:13 +0100
Kupiłem używany dysk na allegro ("jak nowy"). Dysk jest z 2010 roku, ale S.M.A.R.T raportuje tylko kilkanaście godzin przepracowanych i podobną niewielką liczbę włączeń/wyłączeń. Zauważyłem, że podczas pracy czasami coś w nim puknie, jakby głowica odskoczyła, po czym dalej pracuje normalnie. Podczas uruchamiania również wydaje terkoczące dźwięki, głośniejsze i dłuższe niż moje inne dyski, tak jakby wielokrotnie się rozpędzał, ale finalnie uruchamia się i pracuje normalnie. Na razie dysk nie sprawia problemów ale mam pytanie, czy jest możliwe aby sprzedawca mógł ingerować w wpisy S.M.A.R.T i na przykład sprzedawać dyski z długim przebiegiem jako dyski z kilkunastoma przepracowanymi godzinami i niewielką liczbą włączeń/wyłączeń? Czy pamięć, w której zapisywane są np. bad blocki, liczba przepracowanych godzin itp. można modyfikować jakimś specjalistycznym oprogramowaniem, czy też jest to niemożliwe?

JaceK