Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAID5 chkdsk [cross]

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAID5 chkdsk [cross]
From: sczygiel@gmail.com
Date: Sun, 25 Sep 2016 23:42:08 -0700 (PDT)
W dniu poniedziałek, 26 września 2016 06:04:20 UTC+2 użytkownik rs napisał:
> hardwarewa (nie pamiętam producenta interfaceu), macierz 4x2TB RAID5
> system windows server 2003. zaliczyła pad. jakiś piorun, czy coś. jeden
> dysk został uznany za nieobecny, drugi za wadliwy. po restarcie kompa,
> software karty zobaczył wszystkie dyski, ale mówił, ze są foreign.
> jedyna opcja jaka była to stworzyć nową macierz o tych samych
> parametrach. co tez uczyniłem. system się zbootowal, macierz się
> pokazała, ale jest pusta. to znaczy nie jest pusta, bo system pokazuje,
> że jest zajęte przez pliki, tyle ile powinno być, ale plików nie widać.
> [...]

0. Zaczynaj odzyskiwanie z taśmy.
Odzyskuj te taśmy na inny dysk. Jak sie uda uruchomic te dyski z raidu to se
podkopiujesz.

1. Najpierw sprawdz status tych dysków w kontrolerze. Zerknij jakie alerty
teraz tam wypisuje.
Bo jak chkdsk pada to znaczy sie ze cos jest mocno nie tak.
Chyba ze miales tam jakies kosmiczne katalogi z miliardami plików to
rzeczywiscie chkdsk moze oglupiec nawet  jak dyski są sprawne.

Nie napisales jaki to kontroler więc rady dostaniesz albo z czapy albo ogólne...

2. Standardowo nie robi sie odzysku danych z oryginalnych nosników. Więc
powinieneś zrobic kopię tych danych na inny dysk.
Czyli juz potrzebujesz trzeci komplet 6TB dysków.

3. Moja rada:
Jedź z odzyskiem z taśm. Ale na inne dyski. Jak sie taśmy przeczytaja
poprawnie, nie masz problemów. Jak będzie danych brakować, będziesz sie martwić
i sprobujesz odzyskać dane z tych raidowych dysków.

4. Nawet jak chkdsk ci sprawdzi system to nikt ci nie da gwarancji że te dyski
długo pociągną. Cholera wie co im sie stało i czy to był tylko problem
softwareowy czy jednak któryś z tych dysków pada.

5. Standardową metodą naprawy takich macierzy przez grzebaj-informatyków
bylo/jest wypięcie i wpięcie do macierzy. Zazwyczaj wszystko sie wtedy robilo
zielone. Tyle że ten padniety dysk niebawem znowu padnie i zazwyczaj pociągnie
za sobą kolegę. I z raid 5 lecą iskry...

PS. Jak jesteś tam raz w tygodniu to pakuj sprzet i przywieź se na biórko.