Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] MaszynaWirtualna, rzeczywiście potrzebna?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] MaszynaWirtualna, rzeczywiście potrzebna?
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Sun, 4 Sep 2016 16:57:47 +0200
Dnia Sun, 4 Sep 2016 16:33:25 +0200 (CEST), Yerine Ictimai napisał(a):

> Rzekomo korzystanie z maszyn wirtualnych jest takie wygodne, że
>  względu na:
>
> A) niezależność od sprzętu i co za tym idzie łatwą przenośność z
>  jednego komputera na inny,

Jest prawdą.

> B) możliwość żeby chodziło kilka serwerów na jednym komputerze,

Jest prawdą.

> i może dla Windows'ów jako Gość to prawda, ponieważ dla linuksa te
>  argumenty są słabe:
>
> A) przenieść linuksa z jednego komputera na drugi jest proste i
>  szybkie, wystarczy przekompilować kernel pod inny sprzęt, a jak
>  ma strukturę złożoną z samych modułów to nawet tego nie trzeba -
>  nie trzeba niczego rejestrować jak Windows itp

Przeniesienie wirtualki nie wymaga przekompilowania kernela. Po prostu
przenosisz wirtualkę na inny zasób w sieci.

> B) w przypadku stabilnego serwera linuksowego zarządzanie wieloma
>  kontami jest bardzo pewne , bezpieczne i wydajne, kilku
>  użytkowników może mieć swoje konta na których puści swoje
>  procesy-serwery,

Tak samo ma pingwin uruchomiony na maszynie wirtualnej.

> a jeszcze Linuks ma mechanizmy dynamicznego przydzielania zasobów,
>  np dynamicznego zarządzania pamięcią masową: LVM

Jeżeli Ci się wydaje, że obsługa maszyn wirtualnych zasobami nie potrafi
zarządzać, to masz rację - wydaje Ci się. Owszem, część rozwiązań jest
dostąpna dopiero w wersjach płatnych. Niemniej jednak wygoda korzystania z
tych rozwiązań jest tego warta. Osobiście ciułam na sprzęt, który równolegle
mi dwie wirtualki obsłuży (celuję w starszego Core i5 + 16GB ram + 250GB SSD
dla wirtualki + licencję na ESX) po to, żeby jedną rzecz, która obecnie
działa na Windows przetestować na pingwinie i stopniowo się na to przenosić.

--
[ Przemysław „Rico” Ryk                                                    ]
[ Foreman: If we don't stop the nerve deterioration quickly, he'll be      ]