Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Feedback z głośników (laptop)

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Feedback z głośników (laptop)
From: gof@somewhere.invalid (Adam Wysocki)
Date: Wed, 24 Aug 2016 20:45:30 +0000 (UTC)
Hej,

Cross z pl.misc.elektronika, bo może ktoś coś podpowie? :)

Laptop to Lenovo Z51, wbudowana karta dźwiękowa:

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation Wildcat Point-LP High Definition Audio
Controller (rev 03)

Jest jeszcze taki, ale on jest chyba tylko do wyjścia HDMI:

00:03.0 Audio device: Intel Corporation Broadwell-U Audio Controller (rev 09)

Na obudowie chwalą się, że głośniki JBL. Gra to ładnie oprócz tego, że
jakiś czas temu zaczął się dziwny objaw - muzyka z laptopa co jakiś czas
przerywała. Najpierw myślałem że po prostu Internet mi pada, ale szybko to
wykluczyłem, odtwarzając z dysku. Zauważyłem że dzieje się to tylko jak
ustawiona jest na max głośności, tylko w głośnych fragmentach i tylko na
wbudowanych głośnikach (gdy przerywało, podłączyłem słuchawki i przestało
przerywać).

Żeby namierzyć problem, zrobiłem głośny plik dźwiękowy, zapętliłem go i
zacząłem kombinować z nastawami. Na maksymalnej głośności nic nie grało,
tylko pykało równo co sekundę. Przy lekkim zmniejszeniu głośności lewego
kanału dźwięk się pojawiał, przy zwiększeniu z powrotem znikał i tylko
pykało. Zmiana głośności prawego kanału nic nie zmieniała (tzn. zmieniała
się głośność, ale czy dźwięk był czy nie było, zależało tylko od lewego
kanału).

I teraz najlepsze. Jak kombinując, co to może być, przyłożyłem usta do
lewego głośnika i lekko go zassałem - dźwięk był. Puściłem - nie było.
Przy czym dźwięk pojawiał się zawsze po sekundzie od wyłączenia.

Przyjrzałem się i coś między głośnikiem a kratką obudowy lata. Zdmuchnąłem
to z kompresora i naprawiło się (pewnie tylko na trochę, trzeba będzie to
rozebrać i wyciągnąć).

Konkluzja jest taka, że karta dźwiękowa sprawdza coś na głośnikach podczas
odtwarzania i jeżeli ten test się nie uda, to na sekundę wyłącza dźwięk, a
potem przywraca i znowu sprawdza.

Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego? Back EMF?
Napięcie względem prądu (czyli rezystancję)? Po co? Ktoś wie?

--
http://www.chmurka.net/