Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Jaki RAM?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Jaki RAM?
From: "Dziki Facet" <spam@fck.u>
Date: Tue, 29 Sep 2015 08:03:22 +0200
Obecnie mam płytę AsRock Z77 Extreme 6. W niej 4 moduły HyperX po 4GB (taki srebrny radiator - ponoć na tamte czasy lepsze od tych z niebieskim). Procek to Xeon E3-1245v2. No i nie ukrywam, że wszystko chodzi super i jestem bardzo zadowolony. Komp ten służy jako lab do wirtualizacji. Jest jeden problem - zaczyna brakować mi pamięci RAM.

Rozejrzałem się po narodowym serwisie aukcyjnym i ku zdumieniu, 4x8GB DDR3 to koszt ok. 900zł za to kupując 2 zestawy 2x8GB zapłaciłbym nawet 300zł mniej.

Nie potrzebuję pamięci o wysokim taktowaniu, bo i tak tego nie wykorzystam. Bardziej chodzi mi o stabilność, niskie zużycie energii (czyli praca przy niższym napięciu, jeśli by się dało), gwarancja i dobre radiatory.

Jeszcze raz zaznaczam, że przez zdecydowaną większość czasu procek pracuje w zegarze 1600MHz (szkoda, że nie da się jeszcze zejśc z taktowaniem w dół). Pamięci ustawione są zgodnie z profilem XMP na 1600, choć jak były ustawione na 1333 to nie zauważyłem różnicy w działaniu.

Lepiej wziąć 2x 2x*8GB czy 1x 4x8GB? Jakiej firmy? Jakie parametry?

Dawniej duże znaczenie miał CAS. Obecnie widzę wyścig na MHz. Chwyt marketingowy, czy faktycznie jest odczuwalna różnica?

A! Jeszcze jedno - fajnie, jakby można było te pamięci w przyszłości (~2-3 lata) przełożyć do nowej płyty. Bo smutno mi się zrobiło, jak zobaczyłem, że za moje obecne 16GB nikt nie chciałby dać nawet 300zł...