Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAID i pytanko

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAID i pytanko
From: " ...:::WISKOLER:::..." <jvfxbyre@burgh.rh>
Date: Mon, 18 May 2015 19:43:10 +0200
Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Poldek naskrobał(a):

> JBOD = Just a Bunch Of Discs. To nie jest RAID, tylko rozbudowa
> przestrzeni dyskowej pod jednym woluminem. Zaletą jest oczywiście to, że
> przybywa Ci miejsca.
Właśnie doczytałem o tym wynalazku (jak dla mnie wynalazku) namiastce RAID.
>RAID0 to raczej nie do NASa.
A dlaczego RAID0 nie do NASa? Właśnie o to użyszkodnikowi by chodziło,
szybkość dostępu do danych i powiekszenie powierzchni.
>RAID1 i jego odmiany,
> to jak najbardziej do NASa. W przypadku RAID1 masz w NASie np. 2 dyski
> po 1 TB -> dostępne miejsce na NASie = 1TB. Dane są bowiem w
> uproszczeniu zdublowane, czyli te same dane zapisane na obu fizycznych
> dyskach.
Użyszkodnikowi nie za bardzo zalezy na redundancji danych ile na szybkości
serwowania plików iwielkości powirzchni dostępnej do zapisu. W tej chwili
mam tam włożone dwa dyski po 1 TB (marketingowo).
>W znanych mi NASach typu ReadyNAS robi się tak:
> 1. masz NASa z jednym dyskiem w środku, przyjmijmy 1 TB;
> 2. podczas normalnej pracy NASa (bez wyłączania) wkładasz drugi dysk,
> np. 1 TB;
I takie wkładanie bez wyłączonego zasilania zapewne uwali zarówno dyski jak
i system, coś mi się wydaje że czytałem ostrzeżenie właśnie do takiego
montazu w tym NASie.
> 3. NAS automagicznie wykrywa drugi dysk, kasuje ew. dane, który by na
> nim mogły być, formatuje i tworzy nadmiarową kopię danych na nowym dysku
> i dokonuje synchroniznacji danych w macieży RAID1.
Tak to zadziałało, pierwszy dysk zawierał ok 200 GB danych (filmy, zdjęcia
i mp3), drugi nie posiadał żadnych danych. Po uruchomieniu w panelu
sterowania NASem wyskoczyła propozycja dołączenia dysku jako woluminu JBOD,
innej możliwości nie było. A wolałbym żeby był to RAID0. Po utworzeniu
woluminu (trwało to ok 40 min.) pokazał że cały wolumin ma 1.79 GB i zajęte
jest ok 12% i tyle.

Jak na razie użyszkodnik jest zadowolony, telewizor ładnie mu wykrył NASa,
filmy odtwarzaja sie prawidłowo, zdjęcia sobie też przeglądaja na TV. Czego
chcieć więcej?

Ja się tylko zastanawiam w jaki sposób "odmontować" jeden z dysków (ten nr
2) i go wyciągnąć. Co stanie się z resztą danych?

--
...:::WISKOLER:::...
Gestapo obstawiło wszystkie wyjścia, ale Stirlitz je przechytrzył. Uciekł