Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] [OT] Stary IBM T40 i dysk

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] [OT] Stary IBM T40 i dysk
From: "JoteR" <usenet@interia.eu>
Date: Wed, 11 Feb 2015 00:34:07 +0100
" (c)RaSz" napisał:

: > 320 GB na system? To jakaś dziwaczna moda.
: > Na system powinno się dawać mały dysk.
:
: Dlaczego i jakiej wielkości? Tylko bez legend o łatwości robienia i
: odtwarzania obrazu, proszę.
:

No właśnie zdaje się że o ten "obraz" chodzi. Mam znajomego, który jest
jakimś-tam fachowcem (ale w dużej mierze samoukiem) który w kompach z jednym
dyskiem zakłada rutynowo niewielką partycję specjalnie na system. Mówi, że
dzięki temu łatwiejsze staje się ewentualne odrestaurowanie Win-dy... No cóż, ja
tam jestem w tej mierze zwyczajnym laj-konikiem ;)

Jak i 99 % użytkowników komputerów. Ja od kilkudziesięciu lat dłubię w pecetach i 2 (słownie: dwa) razy miałem okazję odtworzenia systemu z obrazu - notabene zrobionego kilka minut wcześniej w przewidywaniu takiej potrzeby (taśmowych instalacji korporacyjnych z obrazu nie liczę). A teraz: jaki promil użytkowników komputerów robi taki obraz i w dodatku wie, jak go odtworzyć? Jaki ułamek z tego promila robi go na tyle często, aby ów obraz był w miarę aktualny? Ten dogmat o małej partycji systemowej miał może swój sens w czasach Windows 9x, gdy instalacja była czasochłonna a czasem wymagała rzeźbienia, a także można było z grubsza oszacować ilość potrzebnego na system miejsca, ale już od czasów XP zaczęło mijać się to z celem. Komputery zaczęły być na tyle szybkie, że instalację dało się zrobić nie dopiwszy kawy (pomijam spieprzony mechanizm aktualizacji), dyski na tyle pojemne, że ścibolenie każdego megabajta przestało się opłacać, do tego doszły mechanizmy przywracania systemu i instalacji naprawczej, nie mówiąc już o tym, że XP był wyjątkowo idiotoodporny w porównaniu z wcześniejszymi wersjami. Ja dzisiaj tego dogmatu o potrzebie kiszenia się na sztucznie okrojonej partycji po prostu nie kupuję, przynajmniej w odniesieniu do Windows od XP w górę. Ale to już zrobiło się NTG.

JoteR