Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SCSI 160 - jaki kabel + przejściówka 68-80pin do trybu WID

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SCSI 160 - jaki kabel + przejściówka 68-80pin do trybu WIDE?
From: Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org>
Date: Thu, 1 May 2014 20:48:49 +0000 (UTC)
On Thu, 01 May 2014 10:34:42 +0200, Irokez wrote:

> Witam
>
> Karta Adaptec 39160 (również testowane na 2940UW).
> Kabelek najpierw "Compaq 166298-038 Male 68 pin to Male 68 pin Internal
> SCSI Cable"
> Do tego przejściówka 68pin to SCA 80 pin z wbudowanym modułem
> terminatora:
> http://images.geeksimages.com/imageshare/S/300x300/SCATOSCSI-TERM-
unit.jpg

> Na powyższym kabelku dwa dyski ST318305LC U160 80pin nie były widoczne.
> Zdobyłem starą zmęczoną taśmę płaską 68pin z 3 wtyczkami jakiejś firmy
> IOISCSI i zaczęło działać.
> [...]

Myślę, że w Twoim przypadku problemem jest przejściówka. Generalnie SCSI
to bardzo dobry standard, ale ma masę odmian i łatwo się pogubić.

Z grubsza istnieją dwie główne odmiany magistrali SCSI:

1) Narrow (8bitowa) wcześniej po prostu nazywana SCSI, którą można
poznać po złączkach podobnych do starych dysków ATA. Z tym, że taśma SCSI
ma 50 pin a nie 40 pin jak ATA.

2) Wide. (16bitowa) Tutaj zaczynają się małe jaja, bo wersja Wide ma
jeszcze przynajmniej trzy różne odmiany sygnalizowania. Najstarszy SE
znany jeszcze z narrow scsi oraz dwie wersje różnicowych: niskonapięciowy
LVD i wysokonapięciowy HVD.

Najbardziej rozpowszechniony jest LVD, który ma
zachowaną wsteczna zgodność ze starym SE. Wersja HVD wymaga dedykowanych
kontrolerów i urządzeń. Zakładam, że skoro to w ogóle działa to masz LVD/
SE.

Jak by tego było mało, są jeszcze dwa rodzaje złącz. Bardzo rzadko
spotykane po stronie dysków twardych 68pinowe, takie jak w kontrolerze no
i to nieszczęsne złącze SCA 80pin, wymagające przejściówki.

Zakładam, że źródłem Twoich problemów jest przejściówka. Zapewne wspiera
tryb Wide (16bit) ale bez wsparcia dla LVD, zatem dysk może działać tylko
w trybie SE z transferem nie większym niż 40MB/s. Oczywiście z Twojej
perspektywy szybkość nie ma znaczenia, ale trzeba
zapewnić odpowiednią sygnalizację po stronie urządzenia jak i kontrolera.

Jak z tego wybrnąć? Masz conajmniej trzy wyjścia:

1) Wymusić na dysku (zworką) i kontrolerze (w biosie) pracę w trybie SE.
co powinno rozwiązać problem raz na zawsze

2) Zainstalować dysk w oryginalnej klatce w maszynie SGI ale podpiąć
ją do Adapteca działającego w PC. Nie zawsze da się to niestety zrobić,
czasami klatki z dyskami są łączone jakoś na sztywno z płytą główna.
Czasami jednak jest stosowny kabelek - sprawdź. To rozwiązanie załatwi Ci
problem z auto-detekcją i jeśli tylko dysk jest na tyle sprawny żeby
zadziałać, to zadziała

3) Kupić przejściówkę, która wspiera tryb LVD. Przy czym zazwyczaj jest
to dość jasno podane, że wspiera tryb LVD - a dodatkowo ma
odzwierciedlenie w cenie. Takie adaptery są nawet 3x droższe.

4)* Tak sobie teraz pomyślałem, że jest jeszcze czwarte rozwiązanie.
Można spróbować dorwać taki sam dysk, tylko z elektroniką ze złączem
68pin. W przypadku Seagate'a musisz szukać dysku oznaczonego tak samo,
tylko z literkami LW na końcu. STxxxxxxLC to jest dysk SCA 80pin, a
STxxxxxxLW to jest dysk 68pin. Oczywiście nie mam pojęcia czy to zadziała.

Na Twoim miejscu spróbował bym podłączyć ten dysk przez oryginalną
klatkę do nowego kontrolera.

        Tomek

        Tomek