Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Domowy NAS z laptopa

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Domowy NAS z laptopa
From: Poldek <pugilares@interia.pl>
Date: Wed, 19 Mar 2014 18:12:17 +0100
Michal Lukasik wrote:
On 17/03/2014 23:17, Poldek wrote:

ReadyNAS Ultra to akurat topowy model z (ówczesnego) segmentu SOHO. Za
ułamek jego ceny można mieć ReadyNAS Duo v1, który ma słabsze CPU, czyli
daje po gigabicie 30 MB/sek (a nie 100 MB/sek jak Ultra), a poza tym
robi wszystko to samo.

Żartujesz? SPARC vs x86 64bit? Akurat mam oba (RNDv1 robi backup
najważnieszych danych z U2) i wierz mi, że V1 nie podołał temu co robi
aktualnie U2 mimo upgrade RAM. Transfery po LANie to nie wszystko (BTW.
U mnie V1 daje ~60MB/s dla *jednego* usera). Pomijam już fakt, że jak
chcesz od V1 czegoś więcej to musisz się naszukać pakietów, albo
kompilować bo to co jest dostępne w repo i jako wtyczki to
nieporozumienie (to już chyba łatwiej o uaktualnione pakiety dla Amigi
(mc68k) ;D). Zgodzę się, że V1 to fajny kawałek sprzętu dla kogoś kto
chce NASa na backup, CIFS i DLNA dla ~5 kompów, ale to wszystko a jak
wiadomo apetyt rośnie w mirę jedzenia i szybko okaże się, że to ślepa
uliczka.
U2 natomiast IMO ma nadal przyszłość przed sobą bo ze względu na jego
architekturę jest dostęp do niezliczonej ilości *aktualnego* softu i
dlatego go poleam.
Jeszcze nie tak dawno sam polecałem DUOv1, ale teraz IMO to już zabytek,
który może jeszcze nie kona, ale na rozwój nie ma szans, a w IT to jak
wyrok śmierci.

Do każdego sprzęta można znaleźć innego sprzęta, który jest wydajniejszy, bardziej wypasiony itd.
Tylko taki datal: CENA.
Duo v1 to jest NAS cenowo dostępny dla każdego i wykonujący wszystko co potrzeba w typowym zastosowaniu NASa segmentu SOHO i jeszcze więcej i przy tym energooszczędny. Ultra jak sama nazwa wskazuje, to jest takie drogie Ferrari, którym jak ktoś się uprze, to nawet po zakupy do marketu dojedzie.
Tak więc chłopie ty żartujesz, ale tą ceną.
A architektura x86 jest super, ale nie do domowego NASa. W domowych NASach liczy się zużycie prądu, a to jest w x86 ciut za duże, jak na skrzynkę, która ma ciągnąć prąd w domu przez 24 godz/365 dni w roku. Piszesz, że Ultra lepiej radzi sobie z jednoczesną obsługą wielu użytkowników - super. Tylko po co w domu obsługa wielu użytkowników na raz? Jak często zdarza się w zastosowaniu domowym NASa, że więcej niż dwóch na raz czyta-pisze dane do NASa? Pewnie częściej jest zaćmienie słońca na Kujawach. Więc po co przepłacać?