Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Wentylatory do obudowy i zasilacza

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Wentylatory do obudowy i zasilacza
From: Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>
Date: Thu, 02 Jan 2014 18:20:34 +0100
Kilka dni temu zaczął mi terkotać wentylator w zasilaczu komputera, przez co komputer stał się słyszalny. Działał bez problemów, prawie niesłyszalnie przez prawie 1,5 roku (tzn. na początku, gdy go dostałem - to komputer poleasingowy - też brzęczał, ale po jakimś czasie praca się ustabilizowała i było cicho). Dźwięk przypominający kosiarkę albo golarkę komputera pracującego przez kilka(naście) godzin dziennie to nie to, co bym lubił.

Jest to mini PC w niewielkiej obudowie i z niestandardowym zasilaczem. Udało mi się wyjąć zasilacz z obudowy, rozkręcić go i wyjąć wentylator ze środka, by sprawdzić jakie ma wymiary i parametry.

Wentylator zasilacza mini PC to wiatrak 60x60x25 mm 0,25A. Oznaczenie ma takie: T&T 6025H12. Z tego, co udało mi się ustalić to jest to stary model produkowany dla firmy COFAN, bo znalazłem ten model w starym katalogu PDF tej firmy - <http://cofan-usa.com/pdf/dc_6025iv.pdf> Generalnie jest to odpowiednik produktu firmy Titan z tej kategorii - <http://www.titan-cd.com/Y_product_F_dcfan_e.php?id=268>

Kiedyś, gdy był nawrót hałasowania to go przedmuchałem sprężonym powietrzem i kapnąłem kropelką oleju maszynowego do środka, bez rozkręcania i pomogło. Teraz widać łożyska już się wyrobiły i czyszczenie nie pomaga. Rozbierać go na czynniki pierwsze, myć i oliwić nie chcę, bo w przypadku uszkodzenia i niezadziałania po złożeniu będę pozbawiony komputera na jakiś czas. Poza tym, gdy wiatrak zaczyna buczeć cały czas to znak, że lepiej wymienić cały wentylator. W lokalnych sklepach nie ma wentyli o takich wymiarach, a w sklepach internetowych takie, które mieściłyby się w założeniach budżetowych są może 2 (mowa o produktach firm komputerowych). Obudowę otwieram i czyszczę w środku raz na rok, a kurzu po roku jest tam mniej, niż w pokoju na meblach po tygodniu, więc ten obecny dość skutecznie przedmuchuje powietrze przez obudowę.

Przejrzałem wczoraj różne oferty wentylatorów do obudów, poszukałem już nie tylko w ofertach firm produkujących podzespoły komputerowe i tak sobie umyśliłem, że wstawię któryś z wiatraków produkowanych przez firmę SUNON. Nie chcę bawić się w modding, wstawiać jakichś super-hiper Bóg wie jakich, wypasionych modeli wentylatorów za Bóg wie jaką cenę.

W ofercie SUNON-a u polskiego sprzedawcy znalazłem takie odpowiedniki wentylatora z zasilacza do obudowy mojego komputera:

Na łożysku ślizgowym:
<http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-slizg-dc12v-36-87m3-h-34dba.html> 4500 RPM 33,5 dB 1,62W

Na łożysku kulkowym:
<http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-kulka-dc12v-35-34m3-h-32-3dba.html> 4500 RPM, 34,5 dB 1,8W

Na łożysku magnetycznym:
<http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-vapo-dc12v-39-07m3-h-33-5dba-maglev.html> 4500 RPM, 33,5 dB 1,7W

Po tym przydługim wstępie pytanie do Was: czy ktoś miał styczność z wentylatorami ze śmigłem stabilizowanym poduszką magnetyczną? Co prawda głośność według specyfikacji producenta jest taka sama, różnica w cenie w stosunku do standardowych wentylatorów ślizgowych to oszałamiające 5 złotych (w porównaniu do wentylatorów firm sprzedających podzespoły komputerowe pod własną marką). Warto brać? A może z łożyskiem kulkowym? Jest ciut głośniejsze (poziom odniesienia głośności to dla mnie specyfikacja starego wentylatora - skoro przy 34 decybelach ze specyfikacji był dla mnie prawie niesłyszalny, więc przeboleję tę głośność SUNON-ów), ale na kulkowe niektórzy narzekają, że się szybko wyrabiają i słychać brzęczenie kulek. Jest tu ktoś z praktyków, który miał do czynienia z różnymi odmianami wentylatorów i może coś doradzić? Chętnie poczytam różne "za" i "przeciw" jednemu lub drugiemu (albo trzeciemu rozwiązaniu).

Pozdrawiam

Krystian

--
http://www.krystek.art.pl/