Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Router - jaki kupić?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Router - jaki kupić?
From: Poldek <noczelny@gazeta.pl>
Date: Tue, 17 Dec 2013 12:29:11 +0100
Maciek Babcia Dobosz wrote:
Dnia 2013-12-16, o godz. 19:04:41
Poldek <noczelny@gazeta.pl> napisał(a):

Wielkość flash i wielkość RAM - WNR3500L v2 ma 4 razy więcej RAMu niż
ten TP-LINK. A to ma duże znaczenie, jeżeli używa się routera do
wielu rzeczy, a nie tylko do rozdzielenia internetu na 3 komputery.
OpenWRT - pewnie też dobry, osobiście go nie testowałem. Znam Tomato
i ten firmware ma też takiego plusa, że jest w pewnym sensie "Made in
Poland". Tzn. wiodąca kompilacja Tomato jest robiona przez Polaka, ma
polskie forum, polską wersję.

Czyli nie znasz nic poza Tomato?

Znam sąsiadkę.

Więc jak możesz oceniać że coś jest
lepsze czy gorsze?

Widać gołym okiem w specyfikacji, że TP-LINK ma 4 razy mniejszy RAM. Nie trzeba geniusza, żeby ocenić że więcej RAMu, to lepiej.

> Ja akurat używam 1043ND w paru miejscach. W innych
inne modele różnych firm - w tym także Twój model. W wielu różnych
zastosowaniach. I nie narzekam na wielkość RAM ani prędkość.

Uruchom serwer DLNA na routerze, załącz więcej niż 3 torty na raz i zobaczysz różnicę od razu.

Druga sprawa - teraz nie widzisz różnicy prędkości, ale za rok będziesz miał łącze internetowe 100 Mbit lub 200 Mbit i wtedy TP-LINK już nie będzie w stanie obsłużyć takiego łącza z pełną przepustowością - trzeba będzie wydać nową ka$$$kę na nowy, mocniejszy router. WNR3500L v2 da radzę na łączu 250 Mbit bez spowalniania.

> Jak
pisałem problemem jest przy bardziej rozbudowanych funkcjonalnościach
wielkość flasha - tu pomaga włożenie pendrive-a czy podpięcie dysku
może być.

Dodatkowa ka$$$a na pendrive lub dysk i nie wszystko da się w ten sposób ominąć.

> To że coś jest Made in Poland ma IMHO znaczenie bardziej
sentymentalne niż praktyczne.

Szczególnie jeżeli: a. użytkownik nie zna angielskiego, b. użytkownik potrzebuje zasięgnąć szczegółowej pomocy na forum poświęconym dokładnie temu firmware to ma znaczenie. W przypadku Tomato by Shibby pomocy udziela często osobiście i w języku polskim sam twórca najpopularniejszej na świecie kompilacji tego firmware.