Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] druk/ksero/skaner z podajnikiem ADF

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] druk/ksero/skaner z podajnikiem ADF
From: BartekK <sibi@drut.org>
Date: Fri, 13 Dec 2013 21:05:30 +0100
Mam takiego klocka SAMSUNG SCX - 4623FN (drukarka cz-b laser, sieć, faks, skaner z podajnikiem ADF). Byłoby całkiem dobrze, gdyby nie zdechła.

1. Może by ją naprawić?
Objaw jest taki, jakby padł zasilacz, i ma zbyt małą wydajność. Rozebrałem ją. Na pierwszy rzut okiem - zero spuchniętych kondensatorów, zero widocznych uszkodzeń, wszystkie napięcia (+24v i +5v, +5V stby) trzyma prawidłowo w spoczynku. Ale wystarczy uruchomić drukarkę z włożonym tonerem - włącza się nagrzewanie (prawidłowo, widzę że halogen się zaświeca), po chwili słychać że startuje (szumi) napęd lasera (przemiatania wiązki) i w momencie jego startu widzę spadek +5v na oscyloskopie do 4.8v - ale nic złego się nie dzieje jeszcze. Dopiero ułamek sekundy później - startuje główny silnik BLDC (napęd transportu całego, wałków i tonera) - i w tym momencie napięcie spada bardzo znacznie (poniżej 3.5v) i cała drukarka się wyłącza do standby. Zdemontowałem ten silnik bldc (jest demontowany ładnie razem z wszystkimi przekładniami razem) - i gdy jest "w powietrzu" to startuje prawidłowo, napięcie spada do 4.9v na ułamek sekundy, ale nic złego się nie dzieje. Wystarczy jednak bym (sam silnik, wirnik) palcami złapał lekko - "zdycha" i oczywiście wszystko się wyłącza.

I tutaj się pojawia moje pytanie nr A: jaki opór toczenia-kręcenia może dawać bęben tonera? Bo tak palcami to bardzo ciężko go obrócić (znaczy za zębatkę, za bęben światłoczuły nie łapię). To samo na 3 tonerach, więc nie wiem czy tak ma być, czy dlatego że wszystkie są TBprint z jednej przesyłki - ale pierwszy działał ~2000stron ok a pozostałe są "nowe". Może po prostu wydajność zasilacza jest ok, a silnik jest przeciążany ogromnym obciążeniem kręcenia tonera? oraz pytanie B: ki czort z wydajnością prądową zasilacza, któremu nic optycznie-elektrycznie nie dolega (tzn napięcia bez kręcenia silnikiem ok, wszystkie mocowe elementy typu diody/tranzystory ok, kondensatory ok, a wyłącza sobie zasilanie...

2. można wymienić, tylko na co? Chętnie brother czy inne coś, co nie ma czipów i innych cudów zbędnych, ale musi mieć szybki skaner z ADF (skanowanie dokumentów, odcienie szarości 150dpi wystarczą, byle szybko szło) i sieć, jakby dało się skanować po sieci do ftp/smb to idealnie (ten samsung mógł skanować po sieci, ale tylko do kompa na którym jest uruchomiony samsungowy program przyjmujący skany), oraz cz-b laser tani w eksploatacji (1-3tys A4 miesięcznie, niezbyt zaczernionych, ale tak 1toner/2miesiące mi schodzi)