Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zachcialo sie radeona

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zachcialo sie radeona
From: Michal <quiarmainuf@dunflimblag.mailexpire.com>
Date: Tue, 29 Oct 2013 04:35:29 +0100
W dniu 2013-10-28 22:57, K pisze:

> tylko gdzie szukac. karta nie ma opcji podlaczenia dodakowego zasilania.
> plyta tez nie ma opcji dodatkowego zasilania pci-e. bsody leca w 99%
> przypadkow w momencie jak na kompie sie nic nie dzieje. nigdy sie nie
> pojawiaja gdy w cos gram (CS) albo ogladam film .mkv w HD (1080).
> zasilacz tagan 580W, plyta GA-G41M-Combo. wg gpu-z, temp wynosi
> 31stopni, napiecie VDDC 0,8000V i podnosi sie podczas wysilku (np
> przewijanie strony)

Zacząć od wyczyszczenia pozostałości sterowników Driver Cleanerem itp. w
safe mode. Jak nie pomoże wskazana reinstalacja systemu. Sterowniki nv i
ATI/AMD potrafią bruździć nawzajem - nvidia napracowała się by utrudnić
współistnienie obu grafik w tym samym komputerze by przypadkiem ktoś nie
wpadł na pomysł zainstalowania GF jako drugiej karty np: do PhysX.
Problem ze zmianą sterowników nV -> ATI/AMD jest znany od dawna. Co
ciekawe nie było tego problemu praktycznie do czasu gdy nVidia nie
wykupiła Ageii. Zresztą system po dłuższym używaniu i licznych
przejściach potrafi być niestabilny nawet przy sprawnym sprzęcie. Pod
koniec na Win7 x64 wywalał mi się explorer co kilkanaście sekund -
trudno było nawet uruchomić program backupu.
Nie mówiąc już nawet o tym że komunikat o błędzie w sterowniku grafiki
wcale nie musi oznaczać problemów z grafiką. Na obecnej płycie mam np:
tak, że ~pół roku zaczyna dostawać BSODy, najpierw z rzadka, potem coraz
częściej i to właśnie wyłącznie przy braku obciążenia - przy graniu itp.
to się nie zdarza. Komunikaty BSODów są bardzo różne - od problemów ze
sterownikiem graficznym, sterownikiem USB, RAM, IRQ not less or equal
itp. Naszukałem się dość długo przyczyny podejrzewając uszkodzenie
któregoś z tych komponentów. Okazało się że płyty Asusa po dłuższym
czasie mają problemy z CMOS - niestety nie pomaga zwykłe wyczyszczenie
CMOS - trzeba (UWAGA, UWAGA - to jak z dowcipu o informatyku oraz
wsiadaniu i wysiadaniu do samochodu by rozwiązać problem) - wyjąć CPU z
podstawki i włożyć go ponownie by BIOS rozpoznał go jako "new CPU" i
zresetował ustawienia. Wszystkie BSODy przechodzą wtedy jak ręką odjął
co najmniej na pół roku, po czym problem wraca.
Na pewno CPU się nie przegrzewa (monitorowanie temperatury z obudowy i
każdego rdenia z osobna), pasta nie zasycha (sprawdzane już z 5-6
różnych rodzajów pasty - od dość drogich ze specjalnymi dodatkami, po
najzwyklejszy biały silikon - to samo).
Płyty Gigabyte też miewają podobne problemy, zwłaszcza budżetówki jak ta
GA-G41M-Combo (swoją drogą dziwi mnie również Tagan 580W do tej płyty -
wystarczy spojrzeć jaką ona ma sekcję zasilania - ten PSU nie ma po
prostu co zasilać w takiej konfiguracji. Sam mam U33 II 600, ale u mnie
ciągnie trochę sprzętu (Phenom X4 955 BE OC, 4x2GB (HyperX @1600 1,65V),
R7870 i R5750 oraz łącznie 6 dysków + trochę sprzętu na USB.

--
/MB