Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Czy grzejący się modem może powodować zwiechy kompa?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Czy grzejący się modem może powodować zwiechy kompa?
From: BartekK <sibi@drut.org>
Date: Mon, 14 Oct 2013 23:21:58 +0200
W dniu 2013-10-14 22:15, Gajos pisze:
Akurat zasilacze OCZ to bez rewelacji - poza designem, kolorowymi
wtyczkami, odpinanymi kablami w oplocie nylonowym, itp bajerami - to
technicznie tak średnio, z 7 (?) miałem ze 4 padaczki - właśnie
kondensatory, nawet po 2 latach... poza tym piszczenie, wentylator
terkoczący itp.

OK, a jakie polecasz? Chieftec standardowo? Czy Be Quite'y teraz na topie?

Powiem, że ciężko coś polecić, bo Chieftec (przynajmniej w tanich seriach, jak GPS... itp) strasznie poleciał po jakości - niby zasilacze wyglądają w środku porządnie, a nawet w biurowych komputerach stosowane - puchną kondensatory na linii 12v, a 12cm wentylatorki zaczynają turkotać po roku pracy... Po prostu wstyd. BeQuieta przepuściłem kilka sztuk, bez żadnyc wrażeń, więc nie wypowiem się (zbyt mała seria), oprócz tego że Quiet to one nie są ;) Nadal mam przyjemne wrażenia z zasilaczy FSP/fortron/Seasonic, ale też zależy z której serii (ja celuję tylko w te 80+gold itp).

Sama sprawność zasilacza też trochę mówi o jego konstrukcji - im bardziej sprawny, tym mniej ciepła wydzieli w sobie, a im mniej ciepła - tym dłużej pożyją kondensatory, które ciepła nie lubią. Warto zerknąć na listę http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx i na niej sprawdzić interesujący zasilacz (o ile ma certyfikat 80+) i jak ma się jego sprawność w funkcji obciążenia. Zwłaszcza przy małych obciążeniach, bo realnie i tak większość zestawów pobiera śmieszne moce w stosunku do mocy zasilaczy (np 60-100W, a zasilacz jest wstawiany >400W), i może się okazać że nawet zasilacz, o którym piszą że ma >80% sprawności (ale przy okolicy mocy maksymalnej) przy 50W ma już tylko 50% sprawności - i grzeje się całkiem sporo.

Realnie to patrzę nie na naklejkę - kto to zimportował i sprzedaje, tylko na kod Ecos ID#, kto to wyprodukował... i co 80plus o nim mówi. Ale to nadal nie gwarantuje dobrego zasilacza. Tylko że ja się tym nie przejmuję, po prostu jak cokolwiek złego się zaczyna dziać - to otwieram, wymieniam mu kondensatory, wymieniam wentylatorek, i znów parę lat jest spokoju. Ale to warto robić w dobrym zasilaczu, a nie w rzęchu za 49zł gdzie nawet na cynie oszczędzali