Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] NAS domowy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] NAS domowy
From: "Mr. Misio" <mrmisiodegrizzly@gazeta.pl>
Date: Wed, 18 Sep 2013 18:02:50 +0200
Użytkownik Poldek napisał:
Oli wrote:
Dla sieci prywatnej 3 komputerów chcę zainstalować dysk sieciowy NAS.

W internecie znalazłem pochlebne oceny dla Synology i QNAP
Skłaniam się do wersji QNAP TS-212
Jaka jest wasza opinie o tym modelu

Dysków nie mam w rezerwie więc muszą kupić
Dysk 2TB WD RED   WD_WD20EFRX   lub
Dysk 2TB Seagate NAS SEA_ST2000VN000 lub
Dysk 2TB Seagate 2TB HDD ST2000DM001
Co byście wybrali ?

Czy do do tego dysku NAS jest konieczny UPS?. Czy może się uszkodzić w
przypadku zaniku prądu

Rok temu była tu dyskusja o TS-212. Zamierzał kupić PK. Kupiłeś?

Ma ktoś doświadczenia eksploatacyjne z używania TS-212 lub
wcześniejszych modeli 211 lub 210

Popatrz na serię ReadyNAS od Netgeara. Osobiśmie mam ReadyNAS Duo od
ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadające temu
nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

Moim zdaniem nie warto kupować NASa z dolnej półki, jakim jest Zyxel.

Znaczy ja sie wtrace jako fan mojego Zyxela. Zakupu (taniego, jednodyskowego) NAS dokonalem swiadomie kierujac sie stosunkiem ceny do pozostalych wymagan jakie mialem. I calkiem swiadom, ze byc moze strace te 250 złotych (tyle sam NAS) ale okazalo sie, ze w przeznaczonych zadaniach "daje rade" tak, ze jestem zadowolony. Oczywiscie, moglbym chciec miec linuksa w srodku bardziej wypasionego, postawic to i tamto, ale mnie to niepotrzebne. W moim przypadku wiec placac wiecej - przeplacilbym.

To tyle w kwestii oplacalnosci :) ktora zalezy od wymagan/oczekiwan.

Szybko się przekonasz, że nie wystarcza, bo za słaby procesor, bo za
wolny transfer po sieci, bo nie posiada wielu przydatnych funkcji i albo
będziesz żył dalej z poczuciem, że masz nie takiego NASa, jakiego byś
chciał, albo wysupłasz kasę od nowa na prawdziwego NASa.
Polecam także zdecydowanie zakup NASa dwudyskowego, a nie
jednodyskowego. Samo urządzenie (bez dysków) jednodyskowe jest zaledwie
minimalnie tańsze niż urządzenie dwudyskowe. A NAS dwudyskowy
(przynajmniej tak jest w przypadku ReadyNASów) może pracować z jednym
dyskiem - jeżeli na razie żal Ci forsy na dwa dyski - a drugi dysk można
dołożyć w przyszłości. To znacznie poprawi bezpieczeństwo danych,
umożliwi podmianę dysków i expansję "w locie", poprawi wydajność przy
obciążeniu więcej niż jednym zadaniem.

To tez zalezy. Mialem dwudyskowego, ale wiadomo - dwa dyski wiecej pradu ciagna, wiecej halasuja, wiecej sie grzeja. Poniewaz NAS sluzy mi za kopie 1:1 dysku w PC wiec o bezpieczenstwo danych sie nie martwie (o tyle o ile, bo dobry meteor moze uszkodzic mi cala chate i zmiesc z ziemi jak WTC ;)