Re: Dobry zasilacz

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Tue, 09 Apr 2013 12:11:38 +0200

W dniu 2013-04-09 00:46, Kosu pisze:

> Po pierwsze: jakto nie jest?!
> Po drugie: taki z Ciebie audiofil, a nie rozumiesz czym jest moc
> a czym nat臋偶enie d藕wi臋ku...

Widz臋, 偶e gubisz si臋 w temacie i nie rozumiesz podstaw. Hint: krzywa
s艂yszenia, pomiary dBa, dBb.

http://www.hifi.pl/slownik/decybel.php

"dwukrotne zwi臋kszenie mocy (energii) oznacza jej wzrost o 3,01dB"

3dB r贸偶nicy nasze ucho ledwie zauwa偶a a dla wzmacniacza to 2x wi臋ksza
zu偶yta moc. Je艣li masz logarytmiczn膮 regulacj臋 cyfrow膮 poziomu d藕wi臋ku w
swoim sprz臋cie to sprawd藕 to samodzielnie.

Zwr贸膰 uwag臋, 偶e stare szczekaczki na dworcach PKP s膮 bardzo g艂o艣ne a nie
maj膮 setek wat贸w. Co prawda niewiele zrozumiesz z zapowiedzi ale g艂o艣no
jest. Dziwne co? :-D

Dzieje si臋 tak gdy偶 przy 艣rednich tonach ta sama moc jest du偶o
g艂o艣niejsza w percepcji ucha ni偶 przy niskich lub najwy偶szych.

> Mieszkam w 64m2. Z do艣wiadczenia wiem, 偶e rozkr臋cone na maxa
> komputerowe g艂o艣niki s艂ycha膰 dobrze w kuchni za dwiema 艣cianami.
> Oczywi艣cie brzmi膮 fatalnie, ale m贸wimy o mocy (a do rozm贸w w radio
> starcza).

Efekt szczekaczki dworcowej. Ja s艂ucham muzyki a nie rozm贸w w radio.
Je艣li nie wierzysz, 偶e 80-90% mocy idzie w basy to nie przekonam Ci臋.
Poszukaj sobie w sieci materia艂贸w na ten temat.

> Z do艣wiadczenia te偶 wiem, 偶e rozkr臋cone 2x60W 3 metry od g艂owy
> powoduje odczuwalne drganie r贸偶nych organ贸w. Je艣li kolumny nie stoj膮
> w jakiej艣 hali lub na zewn膮trz, to nie wiem, po co komu wi臋cej.

M贸wisz, 偶e masz mieszkanie 64m. Zak艂adam, 偶e salon, w kt贸rym s艂uchasz ma
jakie艣 20-25m. To bardzo ma艂o. Zauwa偶, 偶e w autach muzyka bez
subwoofer贸w pozbawiona jest bas贸w nawet je艣li wstawisz ogromny g艂o艣nik.
W dodatku gdy przeje偶d偶a samoch贸d z subwooferem obok, to s艂yszysz "bum
bum bum" i wiele os贸b puka si臋 w g艂ow臋. A o co chodzi? Obj臋to艣膰 kabiny
jest ma艂a - nie da si臋 zapewni膰 sensownej reprodukcji bas贸w wi臋c stosuje
si臋 pot臋偶ne wzmacniacze tylko do tych ton贸w. Radio ma 4x40W a wzmacniacz
bas贸w np. 300W. Wtedy dopiero s艂ycha膰 te basy ale zdecydowanie lepiej
s艂ycha膰 je na zewn膮trz. Obj臋to艣膰 pomieszczenia jest kluczowa w
reprodukcji d藕wi臋ku. Hipotetycznie najlepsze efekty da艂oby s艂uchanie
muzyki na 艂膮ce z g艂o艣nikami w postaci przegr贸d otwartych. Zr贸b sobie
eksperyment: przenie艣 swoje kolumny do kolegi, kt贸ry ma wi臋kszy salon.
35m powinno wystarczy膰. Por贸wnaj ilo艣膰 i czysto艣膰 bas贸w. Zdziwisz si臋
zapewne. Zak艂adam, 偶e g艂o艣niki basowe jakie s膮 w Twoich kolumnach to nie
18cm rz臋zide艂ka.

> Oczywi艣cie mo偶emy za艂o偶y膰, 偶e g艂o艣nik najlepiej brzmi w 20% mocy,

Nieprawda. Zale偶y od g艂o艣nika. Robili艣my na studiach pomiary g艂o艣nik贸w
u偶ywanych w studio nagraniowym. Najlepiej pracowa艂y przy du偶ych
obci膮偶eniach (50-70%). W dodatku g艂o艣niki wst臋gowe pracowa艂y bardzo
dobrze w ca艂ym zakresie mocy. W艂a艣nie takie sam stosuj臋.

> wi臋c - je艣li ju偶 masz ogromn膮 potrzeb臋 s艂uchania muzyki g艂o艣no

Nie mam takiej potrzeby. S艂ucham wiernie a nie g艂o艣no. Je艣li instrument
w 偶ywo gra cicho - s艂ysz臋 go cicho.

> Nie zaimponujesz mi ani tekstami o basach ani o operze.

Nie jestem gejem - nie odczuwam potrzeby imponowania Tobie. Albo
rozmawiamy rzeczowo albo zmie艅 rozm贸wc臋.

> Jak mam ochot臋
> na oper臋, to id臋 do opery.

I to jest najlepsze rozwi膮zanie. 呕aden g艂o艣nik tego nie zast膮pi.

> Chyba by艂em zbyt zaj臋ty s艂uchaniem muzyki. Podkre艣lam: muzyki, a nie
> d藕wi臋k贸w, charakterystyki przenoszenia itp. No ale to naprawd臋 nie jest
> miejsce na flame'a o audiofilach, wi臋c ja si臋 wci膮gn膮膰 nie dam. Jestem
> na to za stary i za powa偶ny :).

Rany... nie wiem czy ma sens nasza dyskusja skoro podwa偶asz celowo艣膰
dbania o akustyk臋 wn臋trz. Je艣li uwa偶asz, 偶e ekrany akustyczne, dbanie o
kszta艂t sali teatralnej czy kinowej, dbanie nawet o rodzaj obicia foteli
to bzdury wyssane z palca, to nie bardzo mamy o czym rozmawia膰. Nie
dostrzegasz mega-r贸偶nicy w wierno艣ci reprodukcji - Tw贸j fart, Auchan ma
dla Ciebie ofert臋 audio.

--
Pozdrawiam
Marek