Re: Dobry zasilacz

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Sun, 07 Apr 2013 23:52:44 +0200

W dniu 2013-04-07 20:25, Kosu pisze:

> Mog臋 zrozumie膰 t臋 sytuacj臋, je艣li masz du偶y dom na pustkowiu
> i nag艂a艣niasz sobie wszystkie pomieszczenia.

殴le kalkulujesz. Wzmacniacz mam 7x120W na 4 omach albo 7x100W na 8
omach. Cyfrowe ko艅c贸wki mocy.

> Je艣li mieszkasz w bloku albo masz kogo艣 blisko za p艂otem, to nie
> bardzo sobie wyobra偶am te kilkaset Wat贸w. Ja mam 2 kolumny po 60W.
> Kilka razy sprawdza艂em jak brzmi膮 rozkr臋cone na maxa. Po pierwsze:
> s艂abo. Po drugie: po 3 minutach rozbola艂a mnie g艂owa.

Na tym w艂a艣nie r贸偶nica polega. Czy prawid艂owo zestrojonym sprz臋cie nie
b臋dzie takiego efektu. Przy kilkuset watach wcale nie jest du偶o
g艂o艣niej. 2x wi臋cej wat贸w to zaledwie 3dB g艂o艣niej. Po drugie - prawie
ca艂a moc idzie w basy. Reszta ton贸w niewiele energii z偶era. Przy
sprz臋cie nie najwy偶szych lot贸w s艂yszysz przede wszystkim 艂omot i zero
bas贸w. Pewnie dlatego g艂owa Ci臋 rozbola艂a. Przy 60W nie jeste艣 w stanie
odtworzy膰 dynamiki jaka jest np. w operze. Jednak偶e w operze g艂owa by
Ci臋 nie rozbola艂a. Dzieje si臋 tak gdy nie masz zestrojonego sprz臋tu.
Zapewne nigdy nie bada艂e艣 charakterystyki przenoszenia swoich g艂o艣nik贸w,
zniekszta艂ce艅, nie modyfikowa艂e艣 akustyki pomieszczenia. Do tego pewnie
kolumny masz kupione w sklepie, ma艂o masywne, obfituj膮ce w rezonanse
w艂asne o obj臋to艣ci znacznie mniejszej ni偶 g艂o艣nik wymaga. Dlatego tak
masz. Ja przez 3 miesi膮ce projektowa艂em akustyk臋 wn臋trza a potem
mierzy艂em i korygowa艂em na bie偶膮co. G艂o艣niki wbudowane w konstrukcj臋
budynku. 呕adnego subwoofera a mimo to basy tak pot臋偶ne, 偶e wn臋trzno艣ci
rezonuj膮 a mimo to d藕wi臋k nie og艂usza.

> Po trzecie:
> po tygodniu zabiliby mnie s膮siedzi - jak nie z mojego, to z kt贸rego艣
> z s膮siednich blok贸w...

No to nie masz warunk贸w do s艂uchania.

--
Pozdrawiam