Re: Co zdechło w komputerze?

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Sun, 24 Mar 2013 18:54:06 +0100

W dniu 2013-03-24 18:14, Krzysztof Wocial pisze:

> Panowie, poważnie pytam, nie róbcie se jaj...
> Podkręcałem to ostatnio celerona300, teraz nie ma takiej potrzeby.

Tak jak pisano - na pierwszy ogień stawiam przegrzewanie się któregoś z
elementów. Nie podoba mi się zwłaszcza temperatura płyty głównej
(i pytanie gdzie jest na niej czujnik) - 42 stopnie na mobo i 47 na CPU
jeśli to temp bez obciążenia to za dużo. U mnie mobo po paru godz.
jałowej pracy na Phenomie X4 955 wyglada to tak:

Sensor Type ITE IT8712F v7+ (ISA 290h)
GPU Sensor Type Diode (ATI-Diode)
Motherboard Name Asus M4A77T / M4A77TD Series

Temperatures
Motherboard 19 °C (66 °F)
CPU 25 °C (77 °F)
CPU #1 / Core #1 27 °C (81 °F)
CPU #1 / Core #2 27 °C (81 °F)
CPU #1 / Core #3 27 °C (81 °F)
CPU #1 / Core #4 27 °C (81 °F)
GPU Diode 12 °C (54 °F)

Cooling Fans
CPU 1087 RPM
Chassis 1150 RPM
GPU 1726 RPM (30%)

Z tym że obudowa jest porządnie wentylowana, a na mosfetach do tego
Asusa przykleiłem na klej termoprzewodzący radiator z asusowej mobo
na S939 i owiewa go teraz pionowo ustawiony wentylator z radiatora
wieżowego CPU. Wcześniej, przy gołych mosfetach było o dobrych
kilkanaście stopni cieplej. Phenom II X6 w 45nm to niezła grzałka -
sprawdź nawet palcem (tylko wcześniej złap się czegoś metalowego nie
malowanego) jakÄ… te mosfety majÄ… temp. podczas pracy.

Druga sprawa - jaki to zasilacz dokładnie? Ten CPU trochę prądu
potrzebuje, GTX570 (Fermi) też do zbyt oszczędnych nie należy - to jest
~220W TDP - wyleczyłem się już z takich smoków po 2x R4850 ciągnących
pod obciążeniem jeszcze więcej i skutecznie podgrzewajacych całe wnętrze
komputera. Teraz R7870 w 28 nm jest zimny jak dupa trupa, co widać wyżej
i przekłada się to na temperaturę pozostałych komponentów przy
zapewnieniu poprawnego chłodzenia obudowy kilkoma wentylatorami i
odpowiednią perforacją by to przedmuchać.
Dla tego CPU na pewno podłączyłeś ATX12V 8PIN, a nie zwykłe 4? Akurat do
6-rdzeniowego Phenoma jest to przydatne.

Kolejna sprawa - jak dawno instalowałeś CPU? Dziwna sprawa, ale przy
pionowym układzie mobo, sporych wentylatorach (boxy AMD pomijam, bo to
nieskuteczne wyjce) przy takich niestabilnościach sprawdza się nie tylko
odkurzenie radiatora, ponowne przesmarowanie, ale również całkowite
wyjęcie CPU i ponowne zaciśnięcia ZIFa. Dziwne, ale sprawdziło się już
na 2 różnych konfigach gdy takie nieregularne zwisy pod obciążeniem
sugerowały koczenie się płyty głównej itp. Co jest winne do końca nie
wiem (bo zwykłe mycie w gorącej wodzie z detergentami + suszarka
radiatora i późniejsze przesmarowanie nie pomagało) - możliwe że przy
tych ważących ~5 kg radiatorach wysokich na kilkanaście cm i ustawionych
prostopadle do pionowo postawionej mobo po dłuższym czasie jakieś
mikrowibracje robią swoje. Nie zaszkodzi sprawdzić.

--
/MB