Re: Koniec netbookow, ASUS i Acer wycofuja sie z rynku

Autor: aL <bigalex_at_wp.pl>
Data: Tue, 08 Jan 2013 21:35:38 +0100

W dniu 2013-01-08 01:15, astro pisze:

> Poczytaj watek "jaki tablet kupic za okolo 700 zl?" z 30 pazdziernika 2012
> na pl.misc.telefonia.gsm
> http://groups.google.com/group/pl.misc.telefonia.gsm/browse_thread/thread/6feef8f119ebc447
> Wiele nawet sredniej klasy tabletow nie posiada GPS.

Czy to w膮tek w klimacie "Jaki samoch贸d do na rajdy do 5 tysiak贸w z LPG"?
Pewnie jest setka r贸偶nych firm, kt贸re produkuj膮 r贸偶ne twory nazywane
tabletami po 50$ za kilogram, ale czego to ma dowodzi膰? Google przynajmniej
od czas贸w swoje pierwszego, dedykowanego na tablety OS poda艂 specyfikacj臋,
jakie s膮 wymagania minimalne urz膮dze艅, co nie by艂o norm膮 w przypadku
wcze艣niejszych
konstrukcji, kt贸re korzysta艂y z OS robionych pod telefony. Je艣li kto艣
kupuje obecnie co艣, co ma gorsz膮 specyfikacj臋 i funkcjonalno艣膰, od tego
co mia艂
XOOM w 2010 roku to sam si臋 prosi o k艂opoty.
BTW wyboru tablet贸w - jak rozmawiam z lud藕mi to zazwyczaj pierwszym
parametrem
jest zawsze cena, bez podania celu w jakim ma tablet s艂u偶y膰.
Ja nie rozumiem takiego podej艣cia, ale to m贸j problem.

> Z zalozenia byly o wiele lzejsze, mniejsze, tansze i dluzej pracowaly na
> baterii od zwyklych notebookow. Oczywiscie kosztem wygody pracy.
> Znajdz mi inne urzadzenie tych rozmiarow, wadze <1.5kg, pracujace >4h na
> baterii i kosztujace ok 1000zl. Rownoczesnie mogace uruchomic aplikacje dla
> Windowsa/Linuksa, bo tylko takie nadadza sie do pewnych zastosowan.

Problem w tym, 偶e wci膮偶 wymaga艂y miejsca, aby z nich w miar臋
wygodnie skorzysta膰. Takie ma艂e mini terminale z t膮 sama filozofi膮
obs艂ugi, jak
blaszak lub netbook. W pewnych zastosowaniach to mog艂o mie膰 plusy.
Pisa艂em ju偶, 偶e sam sie zastanawia艂em na zakupem netbooka i nie
przekre艣la艂em
kompletnie tych urz膮dze艅, ale mia艂em ju偶 dwa komputery przeno艣ne w domu.
Dla mnie to nie by艂a nowa jako艣膰 i funkcjonalno艣膰, a krok wstecz z benefitem
w postaci mniejszych gabaryt贸w.

> jezeli sam nie dostrzegasz tego, ze ktos poza domem moze potrzebowac
> uruchomic Office'a, OpenOffice'a, wywolywaczke RAWow, edytor
> programistyczny, edytor graficzny, Mathematice (ale z nieskomplikowanymi
> notebookami) czy inna aplikacje "tworcza" na malym, lekkim (mieszczacym sie
> nawet w damskiej torebce) urzadzeniu wartym ok 1000zl, to znaczy, ze masz o
> wiele wieksze problemy ze zrozumieniem potrzeb innych, niz ja.

Powiedz mi ile trwa przeci臋tnie konwersja RAW na netbooku z
zainstalowanym Raw Theraphee i jak z wygod膮 pracy na tej wielko艣ci ekranie?

> Nie twierdze, ze kazdy, ale na pewno jest liczna grupa ludzi majaca podobne
> zapotrzebowania.

Oczywi艣cie, 偶e tak. Po to robi si臋 sprz臋t z konsumenckiej p贸艂ki, ale przez
wiele lat s膮dzono, 偶e ka偶dy musi kupi膰 blaszaka, bo to uniwersalny sprz臋t
do realizacji potrzeb przeci臋tnego usera. Ot贸偶 nie jest to prawd膮.

> Zauwaz tylko, ze nie neguje przydatnosci tabletow (w przeciwienstwie do
> Ciebie - twierdzacego, ze netbooki sa zbyteczne i nie maja istotnych
> zalet), tylko zachecam do przemyslenia zakupu i wyobrazeniu sobie
> zastosowan urzadzenia w swoim zyciu, a nie jedynie poleganiu na slepej
> modzie. Uwazam, ze w wielu zastosowaniach tablety ustepuja chocby netbookom
> w podobnej cenie.

W pierwszym po艣cie napisa艂e艣, 偶e na tym nie da si臋 pracowa膰. Da si臋, ale Ty
w膮sko definiujesz poj臋cie pracy. Ja spokojnie napisz臋 dokument korzystaj膮c
z klawiatury BT i przy okazji zrobi臋 szybko par臋 rzeczy, kt贸rych nie m贸g艂bym
zrobi膰 na przeci臋tnym netbooku bez pod艂膮czania dodatkowych urz膮dze艅.

> Konsumencie!
> Chcesz czytac e-booki? Rozwaz porzadnego E Inka, zaden tablet/czytnik
> oparty na LCD nie dorowna komfortem takiemu rozwiazaniu. Ciekawy bylby
> tablet np z dwustronnym wyswietlaczem (LCD i E Ink). Tylko kiedy sie pojawi
> na rynku...?

Pewnie si臋 nie pojawi, ale kto wie.

> Duzo piszesz, poza domem mozesz potrzebowac aplikacji nie majacych swych
> odpowiednikow na iOS, Androida ("tworczych" - edytorow itp.) - pomysl o
> netbooku (o ile ich wydajnosc nie bedzie zbyt niska), convertible
> notebooku, ultrabooku, 12" notebooku.

No widzisz, znowu jest problem z tym, 偶e do "tw贸rczych" aplikacji mam
blaszaka, bo nie wyobra偶am sobie konwertowania Raw贸w na netbooku, bo
wiem, 偶e nawet na 4 jajkach z HT i zastosowaniu filtr贸w komputer mo偶e si臋
zamuli膰.

> Ale nie kupuj od razu tablet tylko dlatego, ze wszyscy sasiedzi go maja...
> Moze rzeczywiscie to on najlepiej spelni Twoje oczekiwania, ale wcale tak
> byc nie musi.

Kwestie wyboru pozostaw nabywcom, bo to ich pieni膮dze i ich sprawa do
czego to b臋dzie s艂u偶y膰. To, 偶e ja czego艣 nie robi臋 nie znaczy, 偶e jest
to g艂upie lub zb臋dne do 偶ycia.

> Tak BTW, Canon EOS 6D posiada wbudowany modul GPS i WiFi.
> "The EOS 6D is the first Canon DSLR to feature GPS functions and inbuilt
> Wi-Fi capabilities, which geotag images and allow files to be uploaded
> directly to Facebook and YouTube and Canon Image Gateway, transferred to
> external devices or sent to be printed on a Wi-Fi鈥揺nabled Canon printer."
> http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_6D

Wiem i mo偶e to by膰 przydatne dla cel贸w fotek trzaskanych do r贸znego
rodzaju dokumentacji. W krajach Pierwszego 艢wiata zakup takiego sprz臋tu
dla firmy nie jest rujnuj膮c膮 inwestycj膮.
aL

--
There鈥檚 no normal life, Wyatt. There鈥檚 just life.