Re: pc na itx

Autor: BartekK <sibi_at_drut.org>
Data: Tue, 11 Dec 2012 17:58:27 +0100

W dniu 2012-12-11 00:57, wowa pisze:
> Jedyne co dokładałem do komputera to dyski :) W tej chwili chyba cztery.
To pytanie, czy potrzebujesz 4 dysków, czy jeden duży nie wystarczy ;)
(i będzie mniej prądu zużywać, niż 4)

> Grafikę mam Radeon 9550 i starcza tak, że zintegrowana powinna być
> wystarczająca. Zobacz tu http://itx-pc.blogspot.com/ Gość uzyskał
> dwadzieścia pięć watów w spoczynku :)
25W w spoczynku to Å‚adny wynik, ale nie wynika on z zastosowania iTX -
te same czipsety z tym samym procesorem na płycie mATX będą brały tyle
samo. Przy bardzo małych poborach prądu krytyczny jest dobór zasilacza.
Nawet samo to, że zasilacz będzie 80+bronze itp - nie oznacza sukcesu.
Bo ta sprawność to dla "konkretnych obciążeń" a dla 10% obciążenia (25W
przy zasilaczu 300W?) jest zupełnie inaczej (często-gorzej). Wiele
zasilaczy bierze "sama z siebie" w idle (nawet nieobciążona niczym)
10-15W. A są takie, które biorą 1.5-2W. I jakoś nigdzie tego nikt nie
podaje. Duże prawdopodobieństwo "małego poboru spoczynkowego" jest przy
zasilaczach słabych, typu 150-200W, ale gwarancji też nie ma ;)

W dodatku - czy 25W vs np 35W zrobi ci dużą różnicę, skoro przy pracy
24/7 to będzie różnica finansowa w prądzie około 4,5zł miesięcznie, na
piwo w knajpie nie starczy. Ile miesięcy musiałbyś komputera nie
wyłączać, by oszczędzić sensowną kwotę? Równocześnie męcząc się z
okrojonym celeronem G530 (w przypadku tego gościa), bo nie oszukujmy się
- może i nie jest bardzo wolny, ale potrafi go zamulić nawet praca
biurowa, z otwartym OpenOffice, pocztą, kilkoma zakładkami w
przeglądarce, gdzie jakiś flash się trafi... Niewielki cache daje znać.