Re: To siÄ™ narobi...

Autor: PK <PK_at_nospam.com>
Data: 24 Nov 2012 12:36:25 GMT

On 2012-11-24, Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_grush.one.pl> wrote:
> Może marginalny, ale jest. Zawsze lepiej jest mieć taką moż-
> liwość, niż jej nie mieć :) Poza tym zgadzam się z przedstawio-

Nie lepiej. Konieczność budowania mobo i cpu tak, żeby klient mógł
sobie to sam składać, jest problematyczna w produkcji. Tzn. te
99.999% klientów cierpi, bo 0.001% lubi się bawić pastą
termoprzewodząca. To się także odbija na cenach.

> Poza tym to może stanowić pretekst dla zwiększenia cen oraz
> dla ograniczenia zysków producentów płyt głównych, co może
> im sprawić problemy i potencjalnie przenieść się na konsu-
> mentów (gorsze płyty, mniejsza funkcjonalność, brak możli-
> wości podkręcania).

Dokładnie odwrotnie. Ten krok niemal na pewno obniży ceny całych
zestawów.

Podkręcanie to także kwestia tych 0.001%. Spokojnie można przestać się
tym przejmować.

> Jeszcze karty graficzne są względnie często wymieniane.

Nie są. Dedykowane karty graficzne nie są nawet często kupowane, więc
o "względnie często wymieniane" to możesz pomarzyć...
Rocznie schodzi kilkadziesiąt milionów dedykowanych kart graficznych
(w tym układy do laptopów), a ich sprzedaż spada o 10% rocznie.

NVIDIA i ATI (gdy było samodzielne) to tak naprawdę małe firemki
w całej branży IT. ATI zostało zjedzone, a NVIDIA się jakimś cudem
trzyma, ale okazuje się, że taka globalna, kultowa korporacja ma zyski
prawie dwukrotnie niższe niż PZU. Okazuje się też, że cała jest warta
mniej więcej tyle, co roczny zysk Qualcomm (jak ktoś nie kojarzy: to
jest główny gracz na rynku zintegrowanych GPU do urządzeń mobilnych).
Ponieważ NVIDIA ostatnio ostro zagrywa na rynku smartphoneów i tabletów,
pewien scenariusz wydarzeń nasuwa się sam. Qualcomm GeForce może już za
2-3 lata :).

> 2) Komputery przenośne to inna kategoria sprzętu jednak
> (a tablety to w ogóle inny świat, nie związany w ogóle
> z PC). Tam chodzi o mobilność, a nie wydajność. Zauważ,
> że w komputerach przenośnych często łatwość wymiany do-
> tyczy zupełnie innej kategorii osprzętu: baterii, dysków,
> napędów optycznych.

Oczywiście. Chodzi mi tylko o to, że "inna kategoria sprzętu",
jak ją nazwałeś, to przyszłość szeroko pojętego "personal
computing" (nie napiszę PC, żeby nie generować dyskusji jak trwająca
obok :)). Desktopy, jakie znamy dziÅ›, przegrywajÄ… tÄ™ walkÄ™ (nie ma innej
możliwości).

pozdrawiam,
PK