Re: Jakie losy Blu-ray w pecetach?

Autor: Michal <dwiopiokult_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Sat, 10 Nov 2012 23:20:54 +0100

W dniu 2012-11-10 22:01, Latet pisze:

> Jaka jest obecna sytuacja i perspektywy dla napędów (w tym nagrywarek)
> Blu-ray w pecetach? Jakoś nie widzę, aby wypierały DVD. Mam tu na myśli
> głównie zastosowanie do nagrywania i archiwizacji danych.

IMHO taka sytuacja istnieje z kilku powodów:

1. na PC praktycznie nie ma dystrybucji software na nośnikach BluRay (w
odróżnieniu od PS3) - nawet tak duże tytuły pudełkowe jak MaxPayne3
wychodzą na kilku płytach DVD9.

2. stopniowo zmniejszające się znaczenie nośników optycznych przy cenach
(zwłaszcza przed zmową producentów zwaną też potopem biblijnym) i
popularności HDD oraz ich szybkości przy NAS GbEth czy ESATA/USB 3.0

3. Do archiwizacji (backupu) w większości przypadków wystarcza HDD
zewnętrzny + dodatkowa kopia na DVDR(W) co ważniejszych dokumentów +
chmura. A jak ktoś potrzebuje dużych pojemności, to są NASy czy streamery.

4. Cena ~400 zł za napęd nie jest wcale zaporowa (w porównaniu z ~2000
zł za CDRW ~2000 r., co spokojnie można przełożyć na obecne 4000 zł przy
uwzględnieniu inflacji). Kto potrzebuje napędu BluRay do PC dawno go
kupił, a i producentom AV pewnie nie po drodze z nagrywarkami BluRay
poniżej 100 zł by każdy Kowalski czy Smith nie duplikował filmów na BD.
Na znaczącą obniżkę szybko bym nie liczył - nie ma rynku na napędy BD do
PC z przyczyn jak wyżej. Poza maniakami "kopii zapasowych" (zazwyczaj
legalnych inaczej) mało komu to jest potrzebne - wystarcza stacjonarny
BluRay.

> Ślimaczo postępująca popularyzajca BR jako nośnika filmów to inna sprawa,
> choć na pewno powiązana.

        W Polsce! Bo tu dystrybutorzy uważajÄ… chyba BD za dobro luksusowe
doliczając "podatek od luksusu" i żądając zazwyczaj 2x wyższej ceny niż
za ten sam tytuł na DVD. Co ciekawe w PL grajdołku nadal wydaje się w
2012 r. filmy na archaicznym VCD pakując do pudełka 2 płyty, których
koszt wytworzenia jest pewnie wyższy niż jednego krążka BluRay (pomijam
ceny licencji).
Na zachodzie proporcje cen i wolumenu BD/DVD przy nowych tytułach są
odwrotne niż w PL. W UK obecnie sprzedaje się już mało nowości na DVD, a
ludzie masowo wymieniajÄ… kolekcje sprzedajÄ…c DVD za grosze.
Ma to i swoje plusy - unikatowe wydania DVD kolekcjonerskie itp. można
na angielskim Amazonie kupić i po 1 pensie - gdyby tylko przesyłka nie
kosztowała 1,86 funta...

--
/MB