Re: NAS jako mały serwer

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Fri, 21 Sep 2012 10:26:37 +0200

W dniu 2012-09-20 21:05, PK pisze:
> Chwilę dziś czytałem o QNAP i Synology. Generalnie bardziej podoba
> mi się ten pierwszy (interfejs i chyba generalnie większa przyjazność
> - np. ipkg bez kombinowania). Z drugiej strony podobno jest głośniejszy
> - szczególnie w idle, bo nie zatrzymuje wiatraków. Tu plus dla 212j,
> bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
> QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

        Co do różnic pomiÄ™dzy tymi NASami nie wypowiadam siÄ™, bo poza Netgearem
ReadyNAS Duo nie miałem z nimi styczności, ale zastanów się czy to
naprawdę jest dobry pomysł trzymanie JAKIEGOKOLWIEK NASa (czy to
dedykowanego, czy PC-NAS w SYPIALNI? Jeżeli absolutnie nie masz innej
możliwości (brak innego pomieszczenia) to jest IMHO taki sobie pomysł
bez względu na to jak cichy (wentylatory) jest sam NAS. Winne są
oczywiście silniki i praca talerzy w 3,5" HDD mechanicznych - nawet w
obudowie, każdy jest słyszalny. Mnie przeszkadza, zwłaszcza w nocy, a
z sypialni korzysta się z zasady właśnie wtedy.
IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym
międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie
domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i
możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z
powyższych tylko z Netgear ReadyNAS Duo i ani swoboda konfiguracji, ani
tym bardziej wydajność w porównaniu rozwiązaniem opartym o Intel Server
Board SE7505VB2 z 2x Xeon + 2HDD w RAID0 jaka wpadła mi w ręce za grosze
przy zmianie sprzętu nie powala.
Nawet RAID-5/10 to nie ma, a transfer przy wrzucaniu na NAS wyglądał
jakby tam był Fast, a nie GigabitEthernet. No i jak Netgear zaczynał
pracować to hałas był chyba nawet większy niż przy wspomnianej płycie
Intela z dużymi radiatorami i minimalnym nawiewem (i tak konfig przez
99,9% nie jest obciążony, a Xeony mają niezłe zabezpieczenie termiczne).
Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak
ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO
NASach rozczarowujących prędkością. A na takim PC-NAS postawisz co Ci
się żywnie podoba - od łatwego w konfiguracji FreeNASa po normalne, duże
OSy. Wbrew pozorom w IDLE pobór prądu nie jest taki duży - jakieś 50-60W
czyli 2,5-3x tyle co SOHO NAS. Biorąc pod uwagę cenę tych NASów
dedykowanych, to prędzej ten sprzęt ducha wyzionie, niż różnica za prąd
się zwróci.