Re: NAS jako mały serwer

Autor: PK <kosu_at_nospam.pl>
Data: 21 Sep 2012 19:14:08 GMT

On 2012-09-21, Michal <usenet_at_invalid.pl> wrote:
> IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym
> międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie
> domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i

Oczywiście masz rację, ale:
a) nie mieszkam w domu tylko w mieszkaniu
b) w aktualnym mieszkaniu mógłbym kombinować z jakimiś szafkami
czy pawlaczami, ale niedługo się przeprowadzam do wynajętego i będę
trochÄ™ ograniczony.

> możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z

NAS z peceta zupełnie odpada i w ogóle nie warto kontynuować tego
wątku. Nie mam na to kasy i nerwów. Nie robię tego NASa po to, żeby
mieć radość z posiadania NASa i się zarobić. Chcę możliwie bezobsługowe
pudełko, które ułatwi mi życie :). Klik i mam VPN. Klik i mam serwer
www. Klik i mogę na PC trzymać tylko soft i obrabiane pliki. Klik
i przez cały dzień ściągają mi się dane. Klik... i tak dalej.
Tak właśnie to sobie wyobrażam :). Za te 600-800 zł chcę kupić
sprzęt, ale przede wszystkim całą funkcjonalność. Budując to od zera
pewnie wydam mniej, ale na przestrzeni kilku lat stracÄ™
dziesiątki/setki godzin na konfigurację kolejnych drobiazgów, które
może dla mnie zrobić QNAP lub Synology za marne kilka stów :).

> Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak
> ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO

Nie chcę żadnego ZFS, nie chcę RAID 5 i tak dalej. Zupełnie poważnie
rozważam 1 dysk (bo i tak będą codzienne backupy na USB). Domową
"politykę bezpieczeństwa" mam taką, że najważniejsze dane: kod,
dokumenty, zdjęcia itp są zawsze na przynajmniej dwóch oddzielnych
maszynach. Kiedy padnie mi dysk w NAS, to bezpowrotnie stracÄ™ tylko
kilka filmów, muzykę i pokaźną kolekcję różnych obrazów płyt (głównie
z MSDNAA). Wszystko do odtworzenia.

pozdrawiam,
PK