Re: Wybór grafiki do Flash 1080p youtube, google map, bluray

Autor: maX <averwywal_at_interia.pl>
Data: Sun, 12 Aug 2012 16:42:32 +0200

Użytkownik "jędrek" <wytnijandx3wytnij_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> Obecnie mam wiekową kartę graficzną Ge Force 7300GT Gigabyte z pasywnym
> chłodzeniem
> http://old.benchmark.pl/artykuly/recenzje/GeFofrce7/Gigabyte_7300GT_7300GS/Gigabyte_7300GT.jpg
>
> niestety nie zawsze ona już wyrabia na youtube przy materiałach 1080p
> przykład:

Ona wogóle się nie wyrabia, bo Geforce serii 7 nie miały hardwarowej
akceleracji video wykorzystywanej w youtube (pojawiła się w serii 8, a w
Radeonach od serii 4).

> http://www.youtube.com/watch?v=HdyHG4P01IA
> (pojawiają się na 1080p zacięcia na ułamki sekundy co zaburza płynność).

Oddzielną sprawą jest np. to że w najnowszej wersji Chrome (21) dla WinXP
Google po prostu wyłączył wszelką akcelerację z karty graficznej (czyli
"video rendering" i "video decoding") i wszystko liczy procesor. Dlatego
czasami warto wymienić procesor na silniejszy (lub podkręcić aktualny).

> Zauważyłem też, że np. takie google map też przy szybkim poruszaniu się po
> mapach satelitarnych, zbliżaniu, oddalaniu też wymagają mocniejszej karty
> żeby przebiegało to płynnie bez przestojów potrzebnych na przetworzenie.
> Porównując do jakiś tam energooszczędnych netbooków tam już w ogóle jest
> dramat na takich mapach - zwiecha nieraz na naście sekund ;)

Ale zwykłe mapy czy MapsGL? Jeśli zwykłe to może przełącz góglmapy na wersję
WebGL? Albo odwrotnie?

> Od czasu do czasu obejrzę też jakiś materiał z bluray.

7300 nie miał akceleracji BR (tylko taką szczątkową, której nie wykorzystuje
współcześnie żaden BR Player). Ta jest dopiero od Geforce seii 8 i Radeonów
serii 2.

> W gry nie gram więc ten punkt w rozważaniach nie jest istotny.
>
> Obstawiam takie karty:
>
> 1.
> http://wlodipol.pl/produkt/Karta_Graficzna_GIGABYTE_GeForce_GT220_1024MB_DDR3
>
> 2.
> http://wlodipol.pl/produkt/Karta_Graficzna_GIGABYTE_GeForce_GT430_1024MB_DDR3
>
> 3.
> http://wlodipol.pl/produkt/Karta_Graficzna_GIGABYTE_GeForce_GT430_2048MB_DDR3
>
> 4.
> http://wlodipol.pl/produkt/Karta_Graficzna_GIGABYTE_GeForce_GT_440_1024MB_DDR3

Już GF8400 / HD4350 powinien spełnić twoje potrzeby. W praktyce, wśród
obecnie sprzedawanych kart, każda nawet najtańsza będzie dużo szybsza niż
7300.

> Generalnie jakbym spał na pieniądzach nabyłbym sobie wszystkie 4 sztuki i
> sam potestował, po tygodniu bym wybrał dla swoich potrzeb najlepszą :)
>
> Rzuciłem okiem na testy podobnych kart:
> http://pclab.pl/art43499-4.html
>
> Różnice przy flash-ach 1080p są znikome.

Zgadza się.

> Powstaje pytanie jak proponowane karty się grzeją w stanie spoczynku, jak
> z poborem mocy w stanie spoczynku względem mojej starej karty.
> Zależy mi na jak najmniejszym grzejniku, jak najmniejszy pobór mocy bez
> stresu, w czasie spoczynku (włączony blaszak, nic się nie robi w danym
> momencie) oczywiście w kompromisie z jak najlepszą wydajnością do
> wskazanych celów.

Czyli karty AMD, mają mniejszy pobór mocy niż nVidie. Geforce 520 ma pobór
mocy 30W (tyle AFAIR miał 7300GT), Radeony będą miały jeszcze mniej.

> Czy dla NIE-gracza ilość pamięci w karcie ma znaczenie? Czy jest sens
> pchać się w 2GB pamięci? Czy ma to znaczenie w wymienionych
> zastosowaniach? Czy zarówno 1GB jak i 2GB będą tutaj bez znaczenia?

Starczy 256 MB.

> Czy do moich celów wystarczy już z dużym zapasem GT220

Do YT tak. Nie wiem jak z WebGL, ale nawet najtańsza karta w sklepach
(Geforce 210, Radeon 6450) będzie dużo szybsza w OpenGL (na którym bazuje
WebGL, na którym bazuje MapsGL) niż 7300GT.

> czy raczej pchać się w GT430 czy GT440, bo zauważę różnicę na plus
> szybkości i odciążenia CPU na płycie głównej?

Nie, za to zauważysz większy pobór mocy i większe ciepło.

> Z tego co widzę wszystkie wskazane obsługują technologię "PureVideo HD"
> więc z HD nie powinno być tu już najmniejszych problemów co do idealnej
> płynności.

Tak.

> Czy technologia CUDA w moich zastosowaniach coś wnosi? Czy jest to tylko
> przydatne jeżeli zamierza się zaprząc taką kartę np. do kompresji video
> jako dodatkowy blok przeliczeniowy?

Ci się CUDA / OpenCL / DirectCompute nie przydadzą.

> Czy ilość procesorów strumieniowych wnosi coś do moich zastosowań? 48
> procesorów kontra 96?

Nie.

> A może to tylko dla graczy ważne?

Tak.

> Celuję w firmę gigabyte bo lubię te produkty.

Zgadza się.

> Zakładam, że im wyższy zegar na karcie tym większy grzejnik będzie (?) -
> bo wszystkie w tej samej technologii 40nm są wykonane.

Tak.

> Czy robi się coś podobnego w pasywnej wersji chłodzenia, bo boję się
> szumiących wiatraków ;)

W tym przedziale jest sporo wersji pasywnych.
Jeśli masz monitor z wejściem DSUB (LCD lub CRT) to weź kartę "full size" z
gniazdem DSUB wychodzącym bezpośrednio z laminatu a nie dołączanym tasiemką
(przy analogowym połączeniu tasiemka obniża jakość obrazu).