Re: Dysk zewnętrzny na kopię

Autor: I.Tichy <i.tichy_at_i.tichy.pl>
Data: Fri, 03 Aug 2012 14:18:22 +0200

" M.M." <mariotti_at_NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):

>Hey
>
>Jaki polecacie dysk zewnętrzny na kopię zapasową?
>Nie musi być tani, nie musi być bardzo szybki, nie musi
>być mały (gabarytowo), nie musi być lekki, nie musi być
>ładny... musi być ekstremalnie niezawodny.
>
>Z góry dziękuję za odpowiedzi.

HDD nie sa ekstremalnie niezawodne, jest to urzadzenie mechaniczne
narazone na wiele niekorzystnych czynnikow zewnetrznych, ponadto mozna
piec pecha i zwyczajnie stac sie wlascicielem kiepskiego egzemplarza.

Ponadto chcialbym ci zwrocic uwage na pewna kwestie. Nie wiem,
na ile wazne sa dla ciebie twoje dane, ale jesli bardzo, to bardzo sugeruje
duga kopie np. na plytkach BR. Dlaczego na plytkach a nie drugim HDD?
Sprawa moze trywialna, ale mi kiedys uwalila kilkaset giga danych.
Otoz mialem backup robiony automatycznie na macierzy, byl to backup roznicowy
i wszytko bylo pieknie miesiacami --az do tego slonecznego dnia, kiedy
dla zrodla zmienily sie sumy kontrolne plikow. System uznal, ze wszystkie
pliki sie zmienily i na backupowa macierz zostaly nagrane nowe wersje plikow....
uszkodzonych plikow. W ten sposob zostalem z dwoma kopiami smieci,
a wszystkie dobre pliki poszly sie jebac.
Teraz jestem madrzejszy - dalej robie na macierzy backup (dla szybszego
dostepu do plikow) ale dodatkow owypalam je na plytkach. To daje
mi pewnosc. ze pliki te nie zostana tam juz nigdy zmodyfikowane albo
skasowane.