Re: ssd a truecrypt

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Tue, 17 Jul 2012 13:38:08 +0200

Dnia Sat, 14 Jul 2012 09:10:54 +0200, Rafal Lukawski napisał(a):

> SSD to SSD, to że działa szybko, sprawdza się w zastosowaniach SOHO,
> bije na głowe wszelkie HDD przy wiekszości operacji. Może i jest dno,
> ale znacznie usprawnia prace komputera, w szczególności notebooka.
>
> Do tego, jeżeli się sprzedaje, to jest popularne Dno ;)
>
> Ludzie dzielą się na dwie kategorie, Ci którzy nie mają SSD nieustannie
> je krytykują, Ci którzy mają - korzystają.

Hmm. Wiesz - z różnych pozycji można na to patrzeć. Właśnie kumplowi
stawiałem system (Windows 7 x64) na nowo kupionym Samsungu 830 128GB.
Szybkość uruchamiania programów owszem, imponuje (np. Worda). Adobe Premiere
już chwilę mieli. Dlaczego? Ano dane konfiguracyjne, cache, itp. klamoty ma
na klasycznym talerzowcu.

Przeznaczenie komputera to głównie obróbka wideo w Adobe Premiere. I mimo
tego, że Core i5 2500K włożony, 16GB ram, to jakoś nie przewiduję, by
okazało się, że nagle bardzo znacząco podskoczył komfort pracy. Znowu -
obrabiane dane (a są tego dość koszmarne ilości - źródła potrafią mieć po
60GB) leżą na klasycznych dyskach talerzowych 7200 rpm. Taki drobny hint: ja
pracuję w DTP, tam pliki też często nie są małe (60-140MB na PSD z kilkoma
warstwami, to nie jest jakoÅ› specjalnie rzadko spotykane, AI pod opakowania
rzędu 200-300MB, wynikowe PostScripty mielone później do PDFa rzędu 1-2GB
też częste), ale jest to jednak o rząd wielkości mniej niż to, co kumpel
obrabia. Ja przy DTP bez RAID0 na dwóch dyskach sobie już życia nie
wyobrażam, kumpel przed RAIDem wzbrania się rękami i nogami… i tak się
zastanawiam, na cholerę mu ten SSD. Chciał, kupił, postawiłem system,
skonfigurowałem. Ale znaczącego wzrostu komfortu pracy, to się raczej w tych
zastosowaniach, które opisałem, nie spodziewam.

Notebook - nie czarujmy się, ryzyko utraty sprzętu jednak wyższe niż w
przypadku stacjonarnego komputera. Ja bym z zalet SSD chętnie skorzystał
(najchętniej w opcji: SSD na system i oprogramowanie - rzędu 80-128GB +
dodatkowy, klasyczny dysk na dane). Z TrueCrypta też chętnie bym skorzystał.
Tyle, że znowu - TrueCrypt + SSD to rozwiązanie takie sobie.

Pytanie - co dalej droga redakcjo? :)

[ Nadzieja to najgorsze skurwysyństwo jakie wyszło z puszki Pandory.       ]
[                                                                (S. King) ]