Re: Pecet składak dla laika?

Autor: Robert Winkler <noone_at_nowhere.org>
Data: Sun, 17 Jun 2012 10:56:41 +0200

> Czy aby na pewno, rozwój procesorów jakby zwolnił ostatnio ?
> Ten tekst piszę z zabytkowego PentiumD z zegarem 3GHz, fakt
> że dziesięciu lat jeszcze niema ale szanse na osiągnięcie tego
> wieku ma jak najbardziej. Na pewno ma wymieniony dysk twardy
> na większy, ma dołożone 2GB RAMu bo miał tylko 1 GB, nowszą
> kartę graficzną (GF9500GT) i kontroler USB3.
> Da się na tym jeszcze nawet pograć chodź raczej nie w
> rozdzielczości 1280x1024, do poczty, stron www i ściągania
> torrentów wystarczy a mocy ma więcej niż kupowanie przez
> niektórych do podobnych celów nettopy.

Dobrze że nadal działa, tylko czy praca z nowymi programami jest na nim
wygodna?
10 lat do do rynku komputerowego zbyt długo
aby robić jakiekolwiek przewidywania, ale spróbujmy.
Dziś absolutnym minimum dla nowego komputera jest 4 GB ramu
cześć zapobieliwych klientów już wybiera zestawy z 8 GB.
Pojawia się jednak problem, jest nim kontroler pamięci zintegrowany z
procesorem,
dla cześci procesorów 8 GB to maksymalna pamięć jaką są w stanie obsłużyć.
Można znaleźć procesory obsłufujące 16 a nawet 32 GB, ale są to już droższe
modele,
tak więc przy złej decyzji dziś, rozszerzenie RAM jutro
może wiązać się ze zmianą również procesora.
Za 10 lat 32 GB mogą stać się minimum, a dla wymagających użytkowników
może to nastąpić jeszcze szybciej.
Bedzie się to wiązało z konieczością dodania kolejnych kontrolerów pamięci,
gdyż w obecnej architekturze jeden kontroler to max. 8GB ram.
Dodatkowe kontrolery pamięci o konieczość zwiększenia liczby wyprowadzeń
procesora
czyli czeka nas nowy socket, i nowe płyty główne.

Inny problem to części zamienne i eksploatacyjne.
Kto mógł 10 lat temu przewidzieć że w 2012 roku
tak trudno bedzie można kupić myszke z kablem RS-232C
albo klawiature PS2 (z końcówką DIN).
Problem z klawiaturą jest poważny, gdyż stare płyty nie obsługiwały
klawiatur USB w biosie.
Kto mógł w 2002r przypuszcać że dyskietki 3,5" bedą po dziesięci latach
kosztować ponad 25$ za paczke (10 sztuk)
albo jak trudno będzie kupić cooler dla procesora osadzonego w Slot 1

A tak przy okazji, polecam porównanie cen pamięci DDR i DDR3 różnice są
spore,
rozszerzenie wiec pamieci w starym komputerze może być kosztowne

___
Robert