Re: HDD 3TB format

Autor: rs <no.address_at_no.spam.pl>
Data: Thu, 24 May 2012 16:14:49 -0400

On Thu, 24 May 2012 21:21:17 +0200, Rafal Lukawski
<rafalweb_at_lukawski.pl> wrote:

>Po pierwsze oczywiscie, ze nie wiem. Gdybym wiedzial nie zadawalbym tylu
>pytan. Tak tu robi wiekszosc, bo pomaganie innym to przyjemnosc, a sami
>sie przy tym cos uczymy. Jezeli zas ktos ma pretensje, za pytania - to
>nie jest usluga platna, a usenet to umierajaca usluga.

ja nie mialem najmniejszych pretensji o pytania (to jest i sam
pisalem, normalna rzecz w takich sytuacjach), mialem pretensje, ze
odpowiedzi na nie, do niczego nie prowadzily.

>To daleki strzal /oczywiscie moge sie mylic!/. To ze BIOS nie pokazuje
>nominalnej pojemnosci dysku to jest "ok", bo do obslugi takich dyskow
>jest UEFI, nie BIOS (tyle, że UEFI potrzebne jest do bootowania). Idac
>dalej, strzelam ze chip obslugujacy SATA, nie radzi sobie z
>dyskami>2.2TB (daleki strzal, ale teoretycznie mozliwy).

dzieki. zdaje mi sie, ze to moze byc czesc problemu, wlasnie dlatego
zamowilem wczaraj karte z eSATA III. nie mam pod reka innego kompa z
eSATA, a nie moge wyjac dysku z obudowy i podlaczyc bezposrednio do
plyty w innych kompach, zeby teraz sie upewnic. caly firmware lacznie
z BIOS plyty glownej jest rowniez aktualny i nie da sie tam juz nic
wiecej wyrzezbic.

>Inna wskazowka jest próba aktualizacji sterowników SATA do najnowszych
>(dla przykładu Intel RST w starszej wersji nie obsluguje duzych dysków):
>Przykladowy screen tutaj:
>http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218615en/?q=3TB&language=en_US&fs=Search&pn=1
>
>"The Intel drivers found in retail releases of Windows 7 have a 2.2TB
>limitation. Rather than cut off the capacity at 2.2TB, the limitation
>expresses itself as the remainder above 2.2TB. In other words, the
>driver causes the Windows operating to see a 3TB drive as 746.52 GiB (or
> [...]

sterowniki sa ok, a sam system pokazuje cala powierzchnia taka jak mu
fabryka dala, wiec to nie to. co mnie jednak ciekawi (ale to pewnie
pytanie nie do ciebie) ze w W7 nie da sie zamienic partycji MBR na GPT
kiedy dysk jest podlaczony po USB (no nie da i juz). przy takim
polaczeniu generalnie nie ma z dyskiem najmniejszych problemow, ale
proba konwersji zawsze, niezaleznie od komputera konczy sie bledem:
"the operation is unsupported by the object". pewnie jakies
ograniczenie standardu USB o ktorym nie wiem. ale zaraz mam jeszcz
firewire, moze tam zadziala. co jeszcze ciekawsze, ze linux twierdzi,
ze to jest dysk z tabela GPT, a moze tylko chce go tak widziec, bo nie
rozumie co do niego MBR, na tak duzym dysku, mowi.

masz moze jakis sprawdzony sposob konwersji tabel i formatowania z
shella pod golym linuxem, bez uciekania sie do jakis zewnetrznych
narzedzi (ktore jak widze, ludzie zalecaja w takiej sytuacji)? wieki
minely od kiedy ostatnio cos formatowalem pod linuxem, a nie mam
specjalnie czasu, ani ochoty grzebac w man'ach. <rs>