Re: pomoc w doborze sprzętu

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun, 13 May 2012 12:43:50 +0200

On 2012-05-12 21:34, LP wrote:
> Użytkownik "Rafal Lukawski"

> Moja pani ma obecnie lapka i ten lapek zostanie jako sprzęt mobilny.
> Moja pani chciała początkowo znowu lapka bo patrząc na mój stacjonarny
> komputer była przerażona ilością kabli, które z niego
> odchodzą/dochopdzą. Udowoniłem mojej pani, że czarne jest białe, czyli
> że rezygnując z laptopa na rzecz stacjonarki (w jej przypadku) zmniejszę
> ilość kabli walających się po biurku.

Spoko, to nie kwestia udowadniania pomiędzy nami. Jako pierwszego kompa
nie brałbym peceta, szczegolnie gdy uzywa go wiecej osob (w tym kobieta) ;)

> Znam moją panią i nie sądzę, aby tak prozaiczna czynność jak wymiana
> sprzętu codziennego użytku mogła spowodować u niej aż tak gwałtowny
> napływ euforii.
> Co innego, gdyby dostała trzy nowe torebki i kolejny tuzin par butów...

Prawda :D

> Co do tych wszystkich stacji dokujących, klawiatur, dopinanych ekranów -
> przepraszam za porównanie - przypomina mi to zawsze syrenę bosto;)

TO sie sprawdza jak faktycznie to wykorzystujesz, bawienie sie w ciagle
synchronizacje, podpinanie kabelkow gdy sprzet jest w ruchu to pomylka.

> [...]
> jakiej opcji. Nie znam się na tych wszystkich 3, 5, 7 bo moja edukacja
> zakończyła się parę lat demu na core 2 duo. Próbuję przybliżyć sobie
> temat, ale czasu mam mało i boję się ze walnę jakiegoś babola. Podstawka
> to chyba 1155, ale z numeracją to już nie daje rady. Od sasa do lasa. K
> są chyba do podkręcania, ale ja kręcić nie zamierzam. Na co powinienem
> zwrócić uwagę? I co z wbudowana grafiką? Hd 2000, 2500, 3000. Czy któraś
> na początek uciągnie popularne aplikacje i pozwoli nie wkładać jakiegoś
> dziadostwa, które potem będzie się latami walało po szafach?

Intel pozytywnie zaskoczyl wydajnoscia procesorów i3 i wbudowanej
grafiki, dla przykladu na mobilnym i3 cos tam w miare dobrze dziala
starcraft II (podlaczony do monitora full HD) lub tez odtwarzanie filmow
1080p. Jeżeli 3d i maksymalne detale nie są dla Ciebie tak istotne
zacząłbym od płyty, która wspiera wbudowaną grafikę intela. Jeżeli taka
wydajnośc kiedyś Ci nie wystarczy to dokupisz karte graficzną.

Co do procków do stacjonarnych PC, generalnie jest tak:
i3 2 core'y
i5 4 core'y + tryb turbo (zwiekszanie wydajnosci aplikacji jednowątkowych)
i7 4 core'y + Hyper Threading + turbo

Oczywiscie inaczej to wyglada w poprzednich generacjach i-x i na
mobilne, wiec to bardzo podstawowy odnosnik odnosnie aktualnych
procesorów na 1155

Co wybrac - to zalezy od budzetu na procesor, ze wzgledu na roznice w
ilosci core'ow celowalbym w i5. Wydajnosc pojedynczego rdzenia nie
rosnie juz jak kiedys, dlatego wiekszy efekt mozna zaobserwowac na wielu
rdzeniach.

Cena w duzej mierze zalezy od zegara. Obsluzy to wszystkie aplikacje
biurkowe. To nad czym sie mozna potencjalnie zastanawiac to obrobka
grafiki 3d, gry 3d, programy matematyczne, no ale to margines w
kontekscie przecietnych zastosowan.

> Co do płyt to już teksas.
> Właściwie oprócz rozbudowania o dźwiękówkę (na pci) to wymagam tylko aby
> można było dodać kiedyś dysk ssd.
> A dysk chyba seagate, prawda?

Dysk: wd, seagate. Do pracy nie polecam dyskow green (dobre na
skladowanie danych).

SSD podlaczysz kazdy (tu techniczna uwaga, wiekszosc to 2.5" wiec dla
porzadku przyda się adapter do 3.5" (mocowanie)). Mozna kupic osobno jak
i z niektorymi dyskami

Reszta to juz od Ciebie zalezy - ile portów USB3.0, ile SATA6Gb/s, ile i
jakich gniazd, wielkosc plyty.

Ciekawe moze byc rozwiazanie oparte na chipsecie intela Z68, gdzie przy
podlaczeniu HDD+SSD, SSD dziala jako inteligentny cache (mniej wiedzej
jak w dyskach hybrydowych seagate momentus XT 2.5"). Co to daje? Ano to
ze lepsza wydajnosc osiagasz dla calego HDD, czyli np ten 1TB a nie dla
małego SSD 64-128GB.