Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Tue, 08 May 2012 23:05:09 +0200

W dniu 2012-05-08 17:46, T.V. pisze:

> Więc tak, składam kolejny komputer, tym razem w nieco innej konfiguracji,
> inny design, inne wymagania i potrzebuję wycisnąć z niego max za minimum
> pieniędzy. (gier raczej nie bedzie ale jakis HD6670 lub HD6850 moglby sie
> znalesc w konfiguracji)
>
> Interesuje mnie jedynie zakup:
> 1. Zasilacz (jakie firmy teraz trzymaja normy?);

Tu ludzie mają swoje koniki, ale praktycznie każdy 250+ zł za 600W.
To optimum, 500-550W dla 6850 i wydajnego CPU może być już na granicy.
Zasada jest dość prosta: producenci lepszych zasilaczy chcą za nie
dutki. Oczywiście nie masz kupować najdroższego na rynku, ale powyższa
zasada (z dokładnością do OEMowych Fortronów) raczej się sprawdza. Jako
cecha teraz prawie już standardowa w tej klasie - warto brać z
modularnymi kablami i wentylatorem co najmniej 12-14cm. Zwłaszcza jak to
ma stać bez obudowy to brak plątaniny kabli będzie na plus.

> 2. Pł. glowna (tutaj mam największy problem, zastanawiam sie nad RAID 0, a
> dobrze by bylo jak by miala przynajmniej jeden kontroler IDE, bezawaryjna i
> wizjami na przyszlosc);

A koniecznie ma być Intel. Rafał już pisał o problemach przy
wirtualizacji z fajnymi (i dość drogimi ixK). W Phenomach i FXach masz i
to to, a rekordów wydajności na tym nie masz zamiaru bić byś nie mógł
obyć się bez topowych wersji i7 czy nawet i5 2500k, który swoje
kosztuje. AM3+ to fajne rozwiązanie i raczej wróżę mu dłuższe życie niż
kolejnym podstawką zmienianym jak rękawiczki: do płyty na AM3+ włożysz
"wszystko" - od jednordzeniowego Semprona za ~100 zł do FX8150 i pewnie
kolejnych ulepszonych Piledriverów.
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=990FX%20Extreme4

Co do kontrolera IDE. Mam ten sam problem: Intel wyciął go już dawno,
ostatnie płyty pod AMD z IDE z mostka południowego to chyba seria 700.
800 i 900 mają to przez dodatkowy kontroler. Bardo fajna płyta, która
spełnia powyższe wymagania to:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=990FX%20Extreme4

Perspektywiczne AM3+, obsługa CPU od Sasa do Lasa, i kanał IDE dla 2
urządzeń, USB 3.0, 8 SATA3, bardzo dobra sekcja zasilania, host
RAID0,1,10, JBOD i co ważne RAID5.

> 3. Processor (2,8 - 3,3GHz);

Ile rdzeni? To zostaw na koniec jak już obliczysz budżet. CPU najłatwiej
wymienić i sprzedać.

> 4. RAM (min 4GB, preferowane 6GB-8GB);

Przy dzisiejszych cenach absolutne minimum do wirtualizacji to 8 GB.
Koniecznie w 2 modułach. Raz że mniej to obciąża kontroler pamięci w
CPU, dwa jak poczujesz potrzebę łatwo dołożyć kolejne 8 GB. Gdyby nie
to, że mam 4x2 GB (pierwsze 2x2GB DDR3 kupowane jeszcze w 2009r. gdy
kit 4 GB płaciło się ~450 zł, a nie to co dziś) dawno poszedłbym przy
wirtualizacji w 16GB, czyli max dla obecnej płyty.

> 5. HDD (moze F3 500GB-1TB, lub Seagate);

Zastanów się nad HDD mechanicznym samsunga, zwłaszcza do RAID. Sam mam
1x 500GB F1 + 3x 1TB F3 Samsunga, ale po przejęciu przez Seagate
(serwis!) wybierałbym coś innego. Choćby polecane WD Blu + 64GB SSD na
sam system.

> 6. K. graficzna (sadze, ze podane wyzej beda odpowiednie, czekam na
> opinie);

Jak możesz ciut dołożyć (albo poczekać aż będą miały bardziej rozsądne
ceny) HD7770 na nowym GCN w 28nm. W 2D zużywa jeszcze mniej prądu, a
nowa architektura w coraz ważniejszym GPGPU i tessalacji dała kopa jak
diabli. Na dziś ze starego VLIW4 40nm brałbym jedynie coś okazyjnego:
albo wyprzedaż albo używany za małe pieniądze. W PL jednak te stare w
architekturze karty nadal mają wysokie ceny.

> Pytanie1 - pchać się w RAID 0 ? 2x koszt HDD, a wydajnosc nie zawsze
> zauwazalna.

64GB SSD system + 1 TB na dane. Potem dołożysz kolejny do RAID. Masz
niskie opóźnienia i szybkość na systemowym + świetne osiągi i pojemność
w RAID przy zapisie sekwencyjnym (wideo itp). NA 3x 1TB HD103SJ aż miło
zapisywać większe porcje danych.

> Pytanie2 - intel podobno podtrzyma podstawkę LGA 1155, może zakupić CPU i
> płytę z tym właśnie ustrojstwem, a za jakiś czas wymienić sam CPU ?

Odpowiedź i sugestia pośredno wyżej.

> Pytanie3 - CPU koniecznie bez GPU na pokładzie (no chyba że koszt jednakowy
> jak innych procesorow z podobnym taktowaniem a GPU dorzucaja za frajer), po
> co mi płacić za i5 czy i7 z GPU jeśli planuję zakup oddzielnego układu
> graficznego.

Na AM3+ nie masz tego problemu.

> No i teraz Wasze opinie, sugestie i podpowiedzi co do dwoch przedzialow
> cenowych: 1000-1500 i 1500-2000.
> Podzespoly jakie mnie interesuja wypisalem, oczekuje tylko opinii o nich, a
> Waszej rady i sugestji oczekuje raczej w wyborze zasilacza, plyty,
> procesora i grafiki.

Wrzuć sobie to w konfigurator. Nie oszczędzaj na mobo i zasilaczu (oraz
RAM przy jego cenach). CPU raczej wolniejszy z opcją na zmianę. Jak ktoś
nie gra (mało gra) to darowałbym sobie teraz R6850 - aktualnie jest
okres zmiany architektury u AMD i wyczekiwanie z obniżkami na szersze
wejście nV 660/670.

--
/MB