Re: Wirus w MBR? - proszę o pomoc

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Sun, 06 May 2012 23:37:13 +0200

W dniu 2012-05-06 22:36, Rafał Łukawski pisze:

> Na takim poziomie można dywagować, jeżeli dobrze zrozumiałem
> wykorzystujesz pseudo-raid z płyty?

Zgadza się. Na sprzętowy nie ma szans: raz że ceny sprzętowych
kontrolerów RAID SATA są raczej poza zasięgiem trzeźwo myślącego
użytkownika domowego (o ile zastosowanie tego nie wymaga), dwa że po
prostu nie mam na niego miejsca - przy dwóch dwuslotowych kartach
graficznych w CrossFire blokują one sąsiednie porty PCI i PCI-E, więc do
dyspozycji poza grafiką został mi już tylko 1 slot PCI zajęty też
bez możliwości ruszenia przez DeckLinka BlackMagic Extreme - nawet
dźwięk na pełnym Audigy musiałem wymeldować z komputera i zadowolić się
wbudowanym w mobo (poszło o tyle łatwo, że pod Win7 DSP Audigy i tak
leży odłogiem, a integra, w odróżnieniu od pomysłu Creative z
nietypowymi jackami 4-kontaktowymi normalnie obsługuje dźwięk 7.1 na
typowych 4 jackach 3-kontaktowych).

> może coś się gryzie na poziomie obsługi dysków linux/windows,

To nie - występuje nawet jeśli linux z drugiego wolumentu nie był
uruchamiany, więc nie miał szans "nabruździć", a wolumen linuksowy pod
Win7 nie jest montowany (nie dostaje nawet litery dysku by się
przypadkiem nie pomylić i nie został przeformatowany przez jakiś na
nadgorliwy program firm trzecich.
Zresztą ze względu na oprogramowanie w tej chwili jeśli muszę coś zrobić
na szybko częściej sięgam po VirtualBoxa - współczesne komputery już do
tego dorosły, że na 8 GB RAM, Phenomie X4 955 BE, 2 kartach graficznych,
2 monitorach, w tym 27" spokojnie można już pracować na
2 systemach jednocześnie.

> bo te pseudo-raidy nie sa widoczne przez linuxa,

Pod warunkiem załadowana sterownika dla host-raid. Z tego względu trzeba
dobrze się naszukać oprogramowania dobrze potrafiącego obsługiwać backup
na takiej konfiguracji (o ile tworzenie to nie problem, to już
przywracanie z bootowalnego tak).

> do tego konfiguracje czesto zapisuja na dysku co zas moze byc
> nadpisywane przez inne systemy.

jw pisałem - systemy nie ruszają wzajemnie swoich wolumenów systemowych,
zresztą problem występuje nawet jeśli linux z drugiego wolumenu nie był
w międzyczasie uruchamiany.

> Tak jak wspomnialem to zgadywaka to a, b - ludzie nie maja takich
> problemow, wiec jest to jakis problem z konfiguracja,

Owszem. Raz że błąd występuje dość rzadko, dwa że konfiguracja nie jest
specjalnie typowa: 4 HDD (3 w HostRAID0 + czwarty backupy) dwa
niezależne wolumeny (2TB + reszta bo max bootowalne na zwykłym biosie
jest 2 TB), 2 grafiki w CrossFire, w tym jedna x16, druga x4),
wspomniany DecLink BlackMagic itp.

> Tak samo jak sterowniki pod linuxa mialy problemy z nowymi urzadzeniami

Dlatego dobierane są tak, by miały wsparcie pod obu systemami, choć
przyznam że ilość ustawień w Catalystach pod linuksem woła o pomstę do
nieba w porównaniu z wersją dla Windows. Z kolei GPGPU mimo tego lepiej
działa pod linuksem niż Win7, o WinXP nie wspominając (blokuje GUI).

> (albo ich wogole nie bylo) tak samo kazdy inny system moze cos miec nie tak w
> sterownikach.. ew.

Owszem. A z ciekawostek: chciałem przetestować Win8 Customer Preview nie
na maszynie wirtualnej (wtedy pod VirtualBoxem praktycznie nie działało,
teraz w kolejnej wersji VB pewnie już to poprawiono) na nie używanym
aktualnie konfigu na Athlonie64 i mobo na ULI1695 - popularny Asrock 939
DualSATA2. I ZONK: Win8 CP nie ma sterowników ani dla kontrolera SATA1
ULI ani też wbudowanego w mobo dodatkowego kontrolera SATA2 na JMB360 -
nie zainstaluje się na tej mobo Win8 CP na dysku SATA jako bootowalnym.
Być może rozwiązanie już jest ale ja się poddałem - nie miałem po prostu
czasu na poszukiwania. Jeśli ktoś ma informacje na ten temat proszę o
skrobnięcie kilku słów.

> oba systemy sie gryza w tej konfiguracji.

        Jak już wyżej pisałem - raczej nie, biorąc pod uwagę że problem
występuje nawet jeśli bootowany przez ten czas był tylko i wyłącznie
Win7 HP 64bit.

> Nie chce dalej zgadywac.

        Ja też dałem sobie spokój. Na wszelki wypadek robię po prostu backupy.

> Zrob to po bozemu, czyli software'owy raid, wtedy nic sie nie pogryzie.

Hmmm, a da się zrobić soft-RAID na dysku systemowym Win7 HP? Serio
pytam, bo zawsze wydawało mi się że to jest niemożliwe dla dysku
systemowego.
Inna sprawa, że dyski dynamiczne itp. zastrzeżone są AFAIK dla wersji
PRO i Ultimate (u mnie zwykła Home Premium), a RAID5 to już kompletny
odjazd, bo by był obłsugiwany przez sam system potrzebna jest licencja
na wersję Server albo Advanced Server. Jeśli się mylę proszę o
wyprowadzenie z błędu.

--
/MB