Re: komp się nie odpala - padła karta graficzna czy płyta główna?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun, 06 May 2012 17:54:54 +0200

On 2012-05-06 16:03, Michał Tymczasowy wrote:

> Zasilacz raczej OK, sprawdziłem napięcie w kilku końcówkach, m.in.
> zasilającej procesor - jest jak w instrukcji.

To nie wnosi wiele w to jak wygląda zasilanie podczas obciążenia,
podczas skoków obciążenia etc. W praktyce nie wchodzi się w takie
niuanse (w serwisach czas się liczy), komputer traktuje się jak domek
zbudowany z klocków, wymieniamy jeden, wymieniamy drugi i sprawdzamy
kiedy działa, kiedy zaś nie. Naprawa jednego elementu to już jest
zupełnie inny proces, którym zazwyczaj nie zajmują się typowe serwisy
komputerowe. Często się nie opłaca.

> Nie rozumiem.
> Płyta jest fabrycznie przyśrubowana do obudowy od kilku lat, bez
> luzów.
>
> Ciekawe, widzę że taki pad kompa jak grom z jasnego nieba to nietypowa
> sytuacja. Czy taki np. procesor może się zepsuć ot, tak sobie?
> Przypominam, że podkręcanie procka i inne hakerskie sztuczki nie
> wchodzą w grę - od kilkunastu lat nie traktuję grzebania w sprzęcie
> jako hobby.

Statystycznie najczęściej padają dyski i zasilacze, potem płyty główne.
Najrzadziej pamięci i procesory. Elementy komputera nie są logicznymi
elementami, to fizyczne elementy, które pracuja, wydzielają ciepło,
reagują chemicznie (kondensatory). Nie raz widziałem gdy po latach
komputer przestawał działać z powodu zanieczyszczen na stykach. Powodow
moze byc wiele. Jak wspomniałem stosuje się tu metode klocków bez
filozofii. Zmieniamy i wyciągamy. Potem ewentualnie można dywagować
dlaczego akurat ten element nawalił i co możemy zrobić.