Nettop - co sÄ…dzicie?

Autor: Atlantis <NOSPAMmarekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Sat, 07 Apr 2012 09:17:24 +0200

Mój domowy pecet się zestarzał, zestarzał się i to nawet bardzo. Jakoś
do tej pory tego nie odczuwałem, bo lata temu przestałem grać na
komputerze, a niedawno sprawiłem sobie konsolę. Filmów na nim nie
oglądałem, bo przed laty przerzuciłem się na odtwarzacz DVD z DivX-em,
który obecnie został zastąpiony przez TV mogący odtwarzać multimedia z
nośników USB.

Komputera używałem już praktycznie tylko do przeglądania WWW, obsługi
poczty, pisania tekstów itp. Chociaż i tak nie robiłem tego w takim
zakresie, jak kiedyś - gdy zaczęły się pojawiać mobilne urządzenia z
dostępem do Internetu, wysiłek w tej materii został po części
przerzucony na nie. Dlatego też jakoś nie czułem, że 32bitowy Sempron
2500+ na NF7, wyposażony w 768MB RAM-u już dawno stał się sprzętem z
innej epoki. ;) Sam Windows XP ma przecież ponad dekadę w tej chwili!
Chyba przyszedł ten moment, kiedy trzeba pomyśleć o wymianie sprzętu.

Wszędzie dookoła widzę trend polegający na zastępowaniu tradycyjnych
desktopów wielkimi laptopami. Prawdę mówiąc w ogóle to do mnie nie
przemawia. Niektórzy mówią o wygodzie i mobilności, ja jednak wiem, że
taki "laptop" raz położony na biurku zapewne leżałby tam do końca swoich
dni. Niby po co miałbym go odpinać od zewnętrznej klawiatury i monitora,
drukarki itp.? Chcąc szybko pokazać coś komuś z domowników pewnie
chwyciłbym za tablet, wychodząc z domu zapakowałbym netbooka d torby -
dokładnie tak, jak to robię do tej pory.
Poza tym laptop leżący na biurku? Gdzie tu ergonomia? I tak będę musiał
podłączyć go do zewnętrznej klawiatury, więc kawał blatu będzie używany
przez tÄ™ wbudowanÄ…, kompletnie niepotrzebnÄ…. Praca na dwa monitory to
niby jakaś zaleta, chociaż spoglądam właśnie na moje biurko i nie bardzo
wiem jak mógłbym sensownie urządzić tę przestrzeń, gdybym jeszcze chciał
postawić na nim laptopa.

A desktop? Zupełnie inna bajka. Kupuję coś w obudowie mATX i pozbywam
się "wieży" z blatu. Komputer ląduje we wnęce, przygotowanej w czasach
peceta w obudowie AT (która okazała się za małą dla nowego).

Albo... No właśnie... Nettop. Jeszcze mniej zajętego mniejsza, jeszcze
cichsza praca, jeszcze mniej zużytego prądu. Przy czym mam kilka
wątpliwości:
1) Czy taki sprzęt (załóżmy, że mowa jedynie o tych z dwurdzeniowym
procesorem) jest w stanie sensownie udźwignąć Windowsa 7, umożliwiając
przy tym normalną, wygodną pracę - bez zacięć i mulenia?
2) Czy na rynku istnieją takie urządzenia wyposażone w dostateczną ilość
portów USB, w razie, gdybym za jakiś czas chciał poza myszką i
klawiaturą podłączyć coś jeszcze, np. jakiś tuner DVB albo dodatkową
kartę dźwiękową?
3) No właśnie... Karta dźwiękowa. Planuję pobawić się trochę tematyką
radia SDR. Czy na USB można dostać przyzwoitą dźwiękówkę, która
poradziłaby sobie z takim zastosowaniem?

A może jednak powinienem zdecydować się na klasycznego desktopa?