Re: Nettop - co sÄ…dzicie?

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat, 07 Apr 2012 10:29:15 +0200

> A desktop? Zupełnie inna bajka. Kupuję coś w obudowie mATX i pozbywam
> się "wieży" z blatu. Komputer ląduje we wnęce, przygotowanej w czasach
> peceta w obudowie AT (która okazała się za małą dla nowego).
>
> Albo... No właśnie... Nettop. Jeszcze mniej zajętego mniejsza, jeszcze
> cichsza praca, jeszcze mniej zużytego prądu. Przy czym mam kilka
> wątpliwości:
> 1) Czy taki sprzęt (załóżmy, że mowa jedynie o tych z dwurdzeniowym
> procesorem) jest w stanie sensownie udźwignąć Windowsa 7, umożliwiając
> przy tym normalną, wygodną pracę - bez zacięć i mulenia?

W obudowie miniITX możesz mieć potężną jednostke na poziomie i5/i7,
nawet z silną kartą graficzną (w zależności od obudowy). Jeżeli zaś
przez nettop rozumiesz komputer z procesorem klasy Atom, to... będzie
wolne. IMHO Atomy i odpowiedniki AMD sprawdzajÄ… siÄ™ znakomicie jako
serwery plików. Minimalny pobór mocy, wydajnośc maksymalna.

> 2) Czy na rynku istnieją takie urządzenia wyposażone w dostateczną ilość
> portów USB, w razie, gdybym za jakiś czas chciał poza myszką i
> klawiaturą podłączyć coś jeszcze, np. jakiś tuner DVB albo dodatkową
> kartę dźwiękową?

hmm.. liczbę portów USB można dowolnie zwiększąć. Nie będę tu rozważał
gotowych produków markowanych nettop. Jeżeli rozważasz budowę własnego
nettopa w oparciu o płytę mITX, ograniczenie jest praktycznie wszędzie
takie same - jeden slot PCIe (ewentualnie PCI)

> 3) No właśnie... Karta dźwiękowa. Planuję pobawić się trochę tematyką
> radia SDR. Czy na USB można dostać przyzwoitą dźwiękówkę, która
> poradziłaby sobie z takim zastosowaniem?

na temat dźwięku się nie wypowiadam ;)

> A może jednak powinienem zdecydować się na klasycznego desktopa?

Wracając do początku rozważan i tzw. mody. To zależy od środowiska.
Jeżeli ludzie pracują, preferują małe notebooki (mało kto się bawi w
pracy z netbookami jako główny komputer). Do obudowy z małym
wyświetlacze, podłączasz monitor i masz praktycznie wygodę stacjonarnego
komputera, który możesz w naście sekund schować do torby i pracować
gdzie indziej.

W warunkach do szkoły średniej, hmm może nie będę rozważał, bo
ważniejszy jest lans niż faktyczne zastosowanie ;)

ReasumujÄ…c wybierz charakter pracy - mobilny, czy stacjonarny, to
odkreśla to co można zaproponować. Notebooki mają możliwości rozbudowy,
ale zawsze mniejsze niż komputery stacjonarne czy to na bazie miniITX
czy ATX. Gdybym miał mieć komputer z otwartą obudową, gdzie co chwile
coś wkładam, to na pewno byłby to klasyczny PC ;)