Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Fri 20 Jan 2012 - 13:06:36 MET

On Fri, 20 Jan 2012, Marcin N wrote:

> [...]
[...]
> Miło się czyta.
>
> Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera MUSZĄ
> posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę kolorów?

  Ależ nie muszą - zdaje się wspomniałem, że mam również TNa.
  Do pracy w trybie terminalowym jest wręcz doskonały.
  A do oglądania w stereo niezastąpiony, bo w aktualnym stanie
techniki nie ma czegoś co nie będąc TN byłoby jednocześnie
tanie i wystarczająco szybkie, żeby te 120 Hz pociągnąc ;)
  Tak, owszem, zdjęcia stereo wypada nadal oglądać prymitywnym
głębokim zezem krzyżowym ;) (umiem, jakby co).

> Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma upośledzony obraz.

  Owszem.
  Ale pomysły z dedykowaniem TNki do oglądania zdjęć mają ograniczenia.
  Pytający to już wie, tylko szuka tych ograniczeń w złym miejscu.

  Celem mojego postu nie była krytyka TN tak w ogóle, lecz uświadomienie
gdzie leży problem: a on NIE LEŻY w szerokości odwzorowanowego widma,
czy jak to fachowo określają - gamutu.
  Głównie o to szło, bo pytający odnosił się do pokrycia sRGB, z tym
również TN nie ma problemu i nie TAM należy szukać różnicy wobec
IPSów, szczególnie 'zwykłych' :)

> TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą jest cena.

  Ma.
  I kilka innych też.
  Ma również jedną wadę - "nikt nie będzie mi mówił, że szare
jest szare" ;), po prostu ten typ tak ma i już.

> Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma)
> i monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały).

  Cały problem sprowadza się do tego, że wtedy nikt nawet nie próbował
na tym oglądać zdjęć.
  I, co najtrudniej przyjąć do wiadomości, zdjęć czarno-białych ;)
  Tyle i *tylko* tyle :D

pzdr, Gotfryd