Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Fri 20 Jan 2012 - 11:11:24 MET

On Thu, 19 Jan 2012, Marcin N wrote:

> Ciekawe, jak by wypad³ "¶lepy test" obrazu ró¿nych monitorów.

  Przyzwoicie, tylko trzeba wiedzieæ jaki test zapu¶ciæ.
  Patrz link ni¿ej :)

  Poniewa¿ ró¿nice w postrzeganiu kolorów s± subiektywne i mocno
khm... "osobniczo zale¿ne", test musi uwzglêdniaæ co¶, co jest
relatywnie odporne na te ró¿nice.
  Na szczê¶cie co¶ takiego istnieje - otó¿ postrzeganie szaro¶ci
jest do¶æ "równomierne", zarówno w skali jasno¶ci od czerni do
bieli (przy czym wiêksza zdolno¶æ rozró¿niania odchyleñ kolorów
dotyczy czê¶ci ciemnej, na "oszustwo na bia³ym", znaczy zaakcep-
towanie nieco zabarwionej bieli jako bieli, ludzie s± bardziej
podatni), jak i nie ma wiêkszej ró¿nicy w ustaleniu co jest
w koñcu szare przez kilka osób ;)

> Czy dostrzeg³by¶ ró¿nice nie wiedz±c, jaki monitor generuje obraz.

  Skromne 99%++ bez problemu widzi ró¿nicê po obejrzeniu poni¿szego.

  UWAGA: ustawiæ odwzorowanie 1:1, np. pod firefoksem je¶li
pojawia siê "lupka" ze znakiem plus nale¿y od¿a³owaæ jedno
klikniêcie, zeby przeskalowa³o obraz!
  Je¶li obraz jest przeskalowany, test wypadnie tragicznie
z za³o¿enia (bo nie zostan± dobrze zachowane proporcje
powierzchni, chyba ¿e jest to odwzorowanie *dok³adnie*
w skali n:1 dla ca³kowitych n).

  To poni¿ej to "test szaro¶ci" - o ile TN rzeczywi¶cie potrafi±
jako tako odwzorowaæ obraz w co ja¶niejszych miejscach, w co
ciemniejszych bywa ¼le, ale tylko rzadko bywa ¼le, na ogó³
jest tragicznie ;>
  Na dobrze poustawianym monitorze ca³y obraz powinien byæ
jednolicie szary:

http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

  Celem wyja¶nienia - to nie moje, ale od lat, kiedy widzia³em
chyba na .foto.cyfrowa, zapodajê jako jednosytkê miary dla
unaocznienia "rozjazdu" kolorów.

  Dla wyja¶nienia: mam "szybkiego" TN oraz sIPS.
  O ró¿nicy w odwzorowaniu trudno pisaæ ;)
  A o odwzorowaniu na netbooku tym bardziej, bo jest poza
wszelkimi skalami.

pzdr, Gotfryd