Re: Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Fri 20 Jan 2012 - 11:44:19 MET

On Thu, 19 Jan 2012, Marcin wrote:

> Wszedzie moge przeczytac, ze jesli zdjecia to nigdy TN (bo nie odwzoruja
> poprawnie kolorow), ale jak ogladam specyfikacje S-IPS np HP ZR2440w i dobrych
> TN, to okazuje sie, ze jedne i drugie potrafia pokazac prawie 100% przestrzeni
> RGB, a to chyba powinno mi wystarczyc.

  Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
  Problemem jest jest równomierne odwzorowanie, szczególnie w ciemniejszej
części oraz zmienność kolorów (od kąta patrzenia).
  Nierównomierność skutkuje zafałszowaniem barw, jeśli możesz, to BARDZO
polecam obejrzenie sobie czegoś takiego:
http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png
...na takim sobie TNie, najlepszym TNie jakim znajdziesz oraz
jakimś tańszym IPS albo VA (PVA, MVA).
  Opis jak ten test działa w poście obok.

  Tę krzywiznę charakterystyki można oczywiście próbować korygować, ale
po pierwsze wymaga zaznajomienia się z hasłem "kalibracja", a po drugie,
ze względu na fakt iż ilość przesyłanej do monitora informacji (8 bit
na kolor) jest i tak "na styk" z rozdzielczością kolorów przez oko,
w charakterystyce pojawiają się "schodki", co na zdjęciu objawia się
pojawianiem "placków" o jednolitym kolorze z granicami za którymi
jest większy skok kolorów, zamiast jednolitych przejść.
  To by się dało przeżyć, ale po pierwsze jakoś tę kalibrację trzeba
by zrobić, a i pozostanie sprawa kąta, jak widzę przewałkowana
w osobnym flejmie ;)

  Coś jeszcze.
  Najtańsze matryce tak naprawdę przetwarzają obraz 6-bit per
kolor, emulując najmłodsze bity przełączaniem najmłodszego
dostępnego (swojego) bitu jaśniej/ciemniej.
  Niby śladowe migotanie, ale jest, jak będziesz o nim wiedział to się
wkurzysz ;)
  O ile pamiętam, poznaje się to po ułamku w milionach podawanych
rozróżnianych kolorów :P (16,7 vs 16,2)
  Korygowanie 6-bitowego przetwarzania fachowiec pewnie określiłby
mianem nieporozumienia ;>

  Jeśli wyspecyfikowane parametry są prawdziwe, to ten:
http://allegro.pl/monitor-lg-flatron-lcd-w1946s-d-sub-16-7m-kolorow-i2068564105.html
...ma 8-bit per kolor per piksel, zaś ten:
http://allegro.pl/monitor-lcd-lg-19-calowy-l1932s-sf-i2057568317.html
...już tylko 6.

  I teraz uwaga:
http://allegro.pl/okazja-monitor-lcd-19-mva-nec-1970nxp-gw6m-i2056977617.html
...nieistotne że używany, chciałem tylko przestrzec, że na rynku
występowały również 6-bitowe "lepsze" matryce *VA, czyli niby matryca
konstrukcyjnie lepsza, ale z wykorzystaniem tej lepszości już gorzej,
nie wiem jak "migotaniem" przy emulacji w MVA, nie wiem też czy spotyka
się 6-bit IPS.

> Oczywiscie sa drozsze S-IPS, ktore
> zblizaja sie do AdobeRGB,

  Jeszcze raz: paleta barw to nie wszystko.
  Do tego, jakbyś wpadł na pomysł żeby kupić monitor z rozszerzoną paletą
barw, to BARDZO pilnuj żeby to był model który umie w swoim menu ustawić
ograniczenie do s-RGB.
  Ważne, bo w samym pececie ma miejsce sieczka - nie wszystkie programy
potrafią obsłużyć rozszerzoną paletę w tym znaczeniu, aby dla obrazu
sRGB wykorzystać "normalny" zakres - na szerokogamutowym kolory będą
przesycone.

> Czy wiec nowe, dobre TN naprawde sa pod wzgledem odwzorowania kolorow
> zdecydowanie gorsze od IPS?

  Skopiuj sobie "rzeźnika", idź do sklepu i obejrzyj.

pzdr, Gotfryd