Re: PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 18 Jan 2012 - 12:18:53 MET

On 2012-01-18 10:35, Gotfryd Smolik news wrote:

> Toż wyjaśniałem wielkimi literami. Kilka razy.
> Również to, że we *WSZYSKICH* konfigurowalnych kontrolerach, tryb
> "JaD" nazywany jest "JBOD", mimo że to nieściśle.
> Dysk wystawiany "luzem" do systemu nazywany jest JBOD i tyle,
> mimo że nazwanie go jednoskładnikowym mirrorem jest równie
> (bez)sensowne (no chyba że sens jest taki, iż kontroler pozwala
> rozbudowywać mirrory w locie, a JBODy nie).
> Dlatego posłużyłem się określeniem "2x JBOD" - że chcę widzieć
> *DWA* dyski w systemie, a nie jeden.

Teoretycznie i praktycznie (dla formalnosci) mały drobiazg. Jeżeli
system windows (bo tam to akuraty występuje) korzysta z JBODów/Raidów,
to system często otrzymuje 99,9% pojemności dysku, na części dysków
softo sobie zapisuje info o typie konfiguracji (tak na 100% robi
oprogramowanie Intela)

W przypadku linuxa spotkalem sie z tym, ze generalnie ignoruje sie
wszelkie tego typu rozwiazania, system sam programuje chipset i od razu
(niezaleznie od ustawien w bios) ma dostep do niezaleznych dyskow w
calosci jako osobne block-device'y

Takze techniczna mozliwosc jest by dowolny system widzial cale dyski,
ktore podlaczone sa do tanich pseudo-raidow, zalezy to od oprogramowania.

> Ale nie odsyłaj mnie do wikipedii, sam sobie sprawdź co to jest
> port multiplier (w tejże wikipedii :P) będziesz wiedział skąd
> wziął się w temacie :]
> Po co bym pytał o obsługę muliplikacji, jak nie po to żeby dyski
> były widoczne osobno?

Powielacze portów są praktycznie niedostepne na naszym rynku jako osobne
urzadzenia i to ma niewiele wspolnego z ta dyskusja, bo chcesz osiagnac
jakis cel, wiec nie ma potrzeby tego komplikowac. Masz na rynku
konkretne urzadzenia i to od nich zalezy co mozesz zrealizowac, zapytaj
sprzedawcow jak to wyglada.

> Thx za info, o to mi chodziło.
> Czekam jeszcze na zeznania kogoś kto sprawdził pod Windows :)

System Ci obsluzy, zapytaj na w/w grupie ;)