Re: Bady na HDD

Autor: Rafa艂 艁ukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 10 Nov 2011 - 15:46:30 MET

On 2011-11-10 15:14, Remek wrote:
> U偶ytkownik "Rafa艂 艁ukawski" napisa艂:

> Wydaje si臋, 偶e to jednak Ty pr贸bujesz miesza膰. "poj臋cie stworzenia struktur
> systemu plik贸w przez jaki艣 system operacyjny"
>
> Gdzie ten system jest tworzony? Nie na dysku?

System plik贸w tworzony jest na dysku (najcz臋艣ciej na partycji),
nazywanie tego 'formatowaniem dysku' jest akceptowane /jak wiele innych
poj臋c w userlandzie/ aczkolwiek nieprecyzyjne.

Dla przyk艂adu polecenia linuxowe do tworzenia systemu plik贸w nie
nazywaj膮 si臋 format.* ale mkfs (Make Filesystem), np. mkfs.ext4

> No i napisa艂e艣 dok艂adnie to co ja wcze艣niej. Poj臋cie Tablica Allokacji Plik贸w to
> niekoniecznie FAT. To szersze poj臋cie i dotyczy chyba wszystkich system贸w
> plik贸w.

FAT to akronim wywodz膮cy si臋 z ang. t艂umaczenia (tablicy allokacji
plik贸w) File Allocation Table ;).

Pytanie do czego zmierzamy, struktur o r贸偶nej funkcjonalno艣ci system
plik贸w mo偶e mie膰 wiele. w systemie FAT tzw. tablica allokacji by艂a
kluczow膮, w innych systemach jest wiele innych struktur zwi膮zanych z
uprawnieniami, atrybutami, mechanizmami zabezpieczania danych,
journalingiem i innymi rzeczami. Jak napisa艂em wcze艣niej (poprzedni
post), zmiana kt贸rego艣 z parametr贸w systemu plik贸w podczas jego
tworzenia (np. ilosc inode'ow na ext3) moze spowodowac iz zwykle
stworzenie *tego samego* systemu plik贸w wprost nadpisze dane nie
zwi膮zane ze strukturami tego偶 systemu.

W NTFS mo偶e to by膰 np. rozmiar klastra.

> M贸g艂by艣 poleci膰 jak膮艣 nowsz膮?

Aha - internet :)