Re: dysk mobilny wylecial w kosmos

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun 28 Aug 2011 - 15:35:04 MET DST

> Co wy na to? Czy wam sie kiedys tez cos takiego przytrafilo, ze
> defragmenter "wypierdzilil" filesystem dysku w kosmos? Jaka roznica
> byla:

Kazdy defreagmenter z oczywistych powodow zaleca zrobienie backupu przed
majstrowaniem na dysku.

> - nowy dysk
> - tryb buforowania zapisu (systemowe)
> - tryb turbo (programu boost).

Dyski (jak na razie) nie maja trybu turbo, w niektorych mozna regulowac
poziom glosnosci a tym samym seek time.

> Oraz co z tym fantem zrobic? Dane na dysku nie sa AZ tak cenne, zebym
> nie przezyl, ale chcialbym sprobowac je odzyskac.
>
> 1. jakim programem - co polecacie z doswiadczenia

LiveCD linux.. zaczalbym od sprawdzenia co jest z tablica partycji,
zalozenie nowej i sprobowanie zamontowanie jej (powinno sie dac, jezeli
dysk nie padl fizycznie), poziniej skopiowanie partycji

> 2. czy przed grzebaniem, da sie zrobic kopie (bit po bicie) takiego
> dysku (tak na wszelki wypadek jakby cos poszlo nie tak) - mam drugi
> taki sam dysk jeszcze nie otwierany, nie uzywany - wiec miejsca by sie
> znalazlo.

bajt po bajcie, lub dokladniej - sektor po sektorze
pod linuxem
cat /dev/urzadzenie wejsciowe (najlepiej caly dysk nie partycja) >backup
potem mozna zamontowac fs i probowac skopiowac pliki na inny nosnik (np.
dysk USB)

> 3. czy ten dysk jest uwalony, ze sie tak zachowal, czy to byla wina
> zlozenia sie kilku rzeczy? Dysk byl kupiony na foto archiwum (jedna z
> kopii) i musze byc jego pewnym.

Ty mi powiedz :) Zdalnie trudno zdiagnozowac czy dysk jest uwalony, bo
nie zapodajesz chociazby smarta, nie zrobiles skanu powierzchni (read!).

pozdrawiam