Re: Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Wed 30 Mar 2011 - 23:18:18 MET DST

"zlotowinfo" in02og$c3a$1@inews.gazeta.pl

> czyli do przemyślenia
> 1. koszt dysku
> 2. zużyty prąd przy ciągłej pracy
> 3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
> 4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

  5. Hałas. :)

Bywa tak, że jednego dysku nie słychać prawie wcale, ale
setka takich właśnie (niby bezgłośnych) dysków powoduje
tak silny hałas, że nie można wytrzymać. :) Jeżeli dysk
jest tak skonstruowany i tak wykonany ma przeżyć spokojnie
co najmniej 50 tysięcy (a chyba tak jest) pełnych cykli
włączenia-pracy-wyłączenia, to oznacza, że można go tak
cyklować 14 razy dziennie przez niemal 10 lat?

 14*365.25*10=51135

Za 10 lat dzisiejszy dysk będzie zabytkiem klasy zero. ;)

Ale jeśli przez 10 lat będzie taki dysk pracował po 8 godzin na
dobę (365*8*10=29200) to wypracuje raptem cząstkę mu przeznaczoną?
Tak i nie -- toż włączanie raz dzienne czy nocnie da 3653 włączeń
w 10 lat, czyli wówczas dysk wykorzysta też tylko cząstkę włączeń
danych mu na jego życie doczesne...

Czy godzinami, czy włączeniami -- nie zużyjesz dysku.
Natomiast możesz go uszkodzić w pół godziny, gdy
przekroczysz pewne pułapy ;) temperaturowe...

Możesz nim stuknąć zbyt mocno...

Możesz go zalać wodą lub herbata...
(trzeba unikać kubków z małą powierzchnią dna -- są wywrotne)

-=-

Zużycie dzisiejszego dysku poprzez jego prawidłowe włączanie
i prawidłowe wyłączanie raczej nie jest możliwe. :)

Ja miałem dysk 2.5 calowy, któremu nastukało ze 20 tysięcy
włączeń w wyniku ciągłego restartowania się kompa... Myślisz,
że dysk (poza SMARTem) jakoś zdradzał tę pokaźną liczbę? :)
Na dodatek notebook, w którym ten dysk pracował, spadł w czasie
jazdy z przedniego fotela na podłogę samochodu w czasie, gdy
komputer (i ten dysk oczywiście też) był włączony... Dyski
teraz są wytrzymałe. :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'