Re: jaki pc dla mnie

Autor: Szymon von Ulezalka <sz.gruszczynski_at_googlemail.com>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 00:53:08 MET

> - monitor mam 2 letni Dell 19 cali 4:3

mozna wiedziec jaka rozdzielczosc? tak na wszelki przypadek pytam,
zasadniczo- i ile nie jest to jakichs super-hiper-wypasiona
rozdzialka, to nie bedzie problemow ze zintegrowana grafika

> - mam antivira symanteca 2011 licencja do końca roku

osobiscie- uzywam microsoft security essentials. nie zamula, darmowy /
nawet w niewielkiej firmie/, nie moge na niego narzekac. z
zabezpieczen to stosuje jeszcze EMET 2.0; ale o tym dosyc- to jest
grupa sprzetowa jakby nie patrzec

> - dyski juz przestarzałe ATA, ale dla mnie wystarczy  nowy  500Gb
> ( na ta chwilę jeden)

jak juz ktos zasugerowal- spinpoint F4, szybki i w dobrej cenie.
chociaz, z drugiej strony, moglbym zasugerowac kupno 2 dyskow- jeden
na system, programy etc, drugi to taki "backup". licho nie spi, lepiej
miec jakies wazne dane na 2 dyskach niz na jednym /chociaz,
oczywiscie, drugi dysk na stale podlaczony do kompa, nieprzenosny, nie
jest w zaden sposob jakims zaawansowanym backupem- gdy np zasilacz
zwariuje, to moze spalic obydwa dyski/. ewentualnie- mozesz zakupic 2
takie same /w sensie: pojemnosc, predkosc obrotu talerzy, wielkosc
bufora/ i zrobic sobie macierz, ktora moglaby przyspieczyc czesc
zadan; jak rowniez stanowilaby swego rodzaju "backup" /z ta sama
jednak wada co poprzedni opisany przezemnie/. z tym, ze to wymagaloby
juz albo zewnetrznego, drogiego kontrolera /tzw. raid sprzetowy/ albo
systemu /o windowsach mowimy/ z obsluga tzw Dynamic Disks- czyli,
ztcw, od proffesionala w gore. jest to softraid. mozesz rowniez miec
plyte glowna z obsluga tzw fakeraida- czyli cos pomiedzy opisanymi
przezemnie powyzej wersjami. moze ktos inny sie wypowie i dolozy swoje
3 grosze, ale ja osobiscie takiego 'raida' kijem przez szmate bym nie
bral- ma wady obydwu, bez zalet zadnego. ale, jak juz wspomnialem,
niech sie inni, bardziej doswiadczeni uzerzy wypowiedza.

> -wytłumaczcie mi jeszcze co oznaczaja te literki procesora ht, igp,
> turbo

HT = hyperthreating http://pl.wikipedia.org/wiki/Hyper-Threading
ogolnie rzecz ujmujac- kazdy fizyczny rdzen jest widziany przez system
jako 2; wydajnosciowo to moze dac do 30-40% "kopa" w porownaniu do
takiego samego procka baz HT- z tym, ze to zalezy od aplikacji- bo w
niektorych przypadkach nie odczujesz zadnej roznicy.
oczywiscie, 4 fizyczne rdzenie beda wydajniejsze niz 2 fizyczne + HT /
zakladajac, ze maja zblizone taktowanie/.
tryb turbo - najogolniej mowiac: jezeli robisz cos, co mocno obciaza
jeden rdzen /np jakas aplikacja jednowatkowa/, to ow rdzen dostanie
kopa, i bedzie dzialal szybciej- kosztem pozostalych, mniej
obciazonych, ktorych predkosc spadnie. dzieki temu, owa aplikacja
bedzie dzialala szybciej niz na procesorze bez tego trybu. to samo
dotyczy sie owej zintegrowanej karty graficznej- jezeli zrobisz cos,
co ja mocniej obciazy, to predkosc rdzeni procka sie zmniejszy, za to
karta nieco przyspieszy.
IGP - integrated graphic processor- karta graficzna, zintegrowana albo
na procku /tak jest w opisywanym przypadku/ albo na chipsecie.

> -myślę że pasowałby mi ten układ zintegrowanej grafiki na procesorze
> i5 tylko teraz który ( żeby miał jakoś przyszłość )  :)

coz- nie bede ukrywal. grafika zintegrowana nie jest w stanie, w grach
badz w aplikacjach wykorzystujacych moc karty graficznej, konkurowac z
kartami graficznymi ze sredniej polki /bo o wyzszej to nawet nie
wspomne/. jest natomiast wystarczajaca do wiekszosci rzeczy, typu
obejrzenie filmu, przegladniecie neta, obrobka grafiki /tutaj to sie
bardziej pamiec i moc procesora licza, niz grafika/. Oczywiscie, nie
zapomniej, ze jezeli bedziesz uzywala tej zintegrowanej z procesorem
karty graficznej, i jesli jej moc nie bedzie ci wystarczala, to mozesz
dokupic sobie "normalna" karte graficzna /ati, nvidia/ i ja sama
zamontowac - badz poprosic kogos o to, i pozniej uzywac tej lepszej.

> wybaczcie jak coś pochrzaniłam
> Aga

ok, zadam kolejne pytania: czy masz juz obudowe i zasilacz, jak
rowniez takie rzeczy jak myszon, klawiatura etc? ok, dam przykladowe
przyklady /cos jak maślane masło/. ceny z komputronika,

1. procesor i5-2600K - poniewaz- lepszy IGP co oznacza, ze byc moze
nie bedziesz potrzebowala osobnej karty graficznej, co oznacza
oszczednosc w gotowce i w uzyciu energii, oraz- pozniej, gdy komp
zacznie sie "starzec", mozesz podkrecic procesor /tj. zmusic go, by
dzialal szybciej/- z tym ze to juz moze ktos, za przeproszeniem,
bardziej kompetentny zrobi /blagam, bez urazy!/ - 1150
http://www.komputronik.pl/index.php/search/pl/run/showProducts/1/hide_boxes/1//searchString/MjYwMGs=/category/1/
2 plyta glowna: coz... ciezki wybor. ja mam ga-p67a-ud3, ale one nie
daje mozliwosci wykorzystania zintegrowanej karty graficznej. wiec w
tej sytuacji wybralbym
http://www.komputronik.pl/index.php/product/119497/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Gigabyte_GA_PH67A_UD3_B3.html
ga-ph67a-ud3-b3. 2x usb 3, 2xpci, ATX /a nie zadne micro/miniatx/.
490. zaleta ATX jest to, ze nawet jesli w przyszlosci wsadzisz karte
graficzna, to nie zajmie ona /w sensie: jej chlodzenie nie bedzie
zajmowalo przestrzeni nad/ wszystkich rozszerzen /pciex1, pci etc/.
przydatne jesli masz np karte telewizyjna w kompie. badz sieciowke
dodatkowa. badz karte dzwiekowa /bo np standardowa, zintegrowana ci
'nie pasi'/.
3. pamiec np
http://www.komputronik.pl/index.php/product/102645/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/GoodRam_DDR3_2X_2GB_1600MHz_CL8_Play.html
230 pln
4. dysk np F3 /wydajnosciowo prawie tak samo jak nowszy F4, za to
tanszy/ 220
http://www.komputronik.pl/index.php/product/84277/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Samsung_SpinPoint_F3_1_TB_SATA_II_32MB_cache_NCQ_.html
- przy czym masz 1 gb /po sformatowaniu jakies 940gb/ a wiec calkiem
sporo

a wiec jakies 2100 pln /sorry, nie chce mi sie liczyc dokladnie, pozno
jest/

obudowa- wedle gustu, jakies 200pln. osobiscie- polecam ta
http://www.komputronik.pl/index.php/product/55922/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Antec_Gamer_Three_Hundred_Case_bez_zasilacza.html
270 ( tutaj recenzja http://www.frazpc.pl/artykuly/263481,ANTEC-THREE-HUNDRED---Przystepna-i-solidna.html
), zasilacz (be quiet badz cheftec - jakies 300-350 pln). myszy i
klawiatury etc nie licze

wersja tansza:
1. i3 2120 http://www.komputronik.pl/index.php/search/pl/run/showProducts/1/hide_boxes/1//searchString/aTMlMjAyMTIw/category/1/
570
2. intel dh67bl 3b jakies 400

pamiec i dysk w zasadzie tak samo.

zreszta- wiem ze byc moze popelnie herezje, ale zapraszam na forum
pclab.pl /nie, nie jestem tam moderatorem, nie zarabiam na reklamie
etc etc, po prostu- sugeruje/- tam zadasz pytanie, wspomnisz rowniez o
tym ze jestes kobieta to od razu dostaniesz 10 propozycji zestawu /i
pewnie tyle samo matrymonialnych... ;p/. a tak na serio- wklej tam to
co ci napisalem, jesli tutaj nikt nie skoryguje moich wypocin, to moze
tam ktos to zrobi.

pozdrawiam,
szymon

tutaj test plyt glownych lga1155 http://pclab.pl/art45076.html