Re: "błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 23 Mar 2011 - 15:33:12 MET

On 2011-03-23 15:03, jeo stancey wrote:

> Tak, to dziwne, że tylko JEDEN błędny sektor? To dlaczego dysk się
> "wywalał" DWUKROTNIE? A może to dlatego, że te błędne sektory
> zostawały szybko realokowane i stało się "cacy" aż do... kolejnego
> wywalenia się dysku - czyli pojawienia się kolejnych uszkodzonych
> sektorów?

Reallokowane sektory nie są widoczne dla dysku. Uszkodzone sektory stają
się reallokowanymi gdy oprogramowanie jest je w stanie odczytać, jeżeli
nie - system operacyjny dostaje błąd. Oczywiście dokładne działanie F/W
jest znacznie bardziej skomplikowane

> Tych realokowanych sektorów chyba może być ograniczona ilość - a potem
> już sektory uszkodzone pozostają WIDOCZNE jako BŁĘDNE - czy tak?

Sektory reallokowane są to uszkodzone sektory przemapowane w inny obszar
dysku, innymi słowy dysk nie ponawia prób fizycznego odczytania
uszkodzonych sektorów po reallokacji.

> I mam jeszcze pytanie, DLACZEGO po awarii dysk przez 2-3 dni nie
> nadawał się W OGÓLE do użytku a po tym czasie (i po paru próbach
> skorzystania z niego) wreszcie zaczął "wracać do siebie"? Czy to
> chodzi o to, że w tym czasie elektronika dysku REALOKOWAŁA te
> uszkodzone sektory?

Reallokacja jest procesem niewidocznym, Dlaczego nie działał - trudno
powiedzieć na odległość :) Może być też tak, iż awaria fizyczna
połączona jest z niestabilnym działaniem elektroniki, wtedy działanie
dysku bywa bardzo nieprzewidywalne

> A może w tym wypadku to NIE SEKTORY lecz ELEKTRONIKA dysku ulega
> awarii i podaje błędne dane na temat sektorów?
> PYTANIE: czy takie zachowanie elektroniki mógł wywołać np. jakiś
> wredny WIRUS?

Teoretycznie wirus może uszkodzić F/W, ale na to bym nie stawiał. Jeżeli
dysk jest na gwarancji - wymieniaj, nie ma sensu debatować nad dyskiem,
którego nie mamy w dłoni.

> Prosiłbym o wskazówki praktyczne, JAK zapakować ten dysk (w sklepie
> dostałem go w takiej folii antystatycznej i to wszystko - a tu trzeba
> jeszcze dodatkowo zabezpieczyć na okoliczność transportu pocztą) i
> JAKI opis, w jakiej formie?

Folia antystatyczna (dostarczona razem z dyskiem, Samsung dla 3.5" ma
pudełeczka antystatyczne) + folia babelkowa dla zabezpieczenia
transportu + wypełnienie kartonu (aby dysk w nim nie latał). To wystarczy.

Co do opisu - skontaktuj się z firmą, która Ci sprzedała albo z
producentem, każdy ma inne wymagania

> Tak, właśnie MAM! To jak lepiej: przekazać do sklepu czy wysłać
> pocztą? Ta opcja ze sklepem przynjmniej nic nie kosztuje, a już dosyć
> mam różnych bezsensownych wydatków co chwila...
> ALE z drugiej strony ważniejsze jest JAK SZYBCIEJ?

Jak masz sklep pod nosem, to oddawaj tam. Jeżeli producent Ci wymieni
dysk (jeżeli wyślesz do niego bezpośrednio), to sklep już nie będzie
zobowiązany umową sprzedaży.

W sklepie zawsze możesz zapytać czy wymienią Ci od ręki, albo po testach
(mogą, nie muszą - zazwyczaj serwis wysyła do dystrybutora i dopiero po
odesłaniu przez dystr. dostajesz nowy sprzęt).