Re: SATA - Hot Swap ?

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Mon 17 Jan 2011 - 15:35:41 MET

On Sun, 16 Jan 2011, Radek D wrote:

> Dość często potrzebuję podpiąć to PC jakiś dysk SATA.

  Ja mam panel przedni z SATA i chwalę sobie.
  Ale to do "roboczego" podpinania dysku, nie w kieszeni itede, po
prostu kładę na urządzeniu obok, kabelek do panelu i już :D

> Jak to jest właściwie z Hot Swap bo nic o tym nie wspominają ?
> Czyli byłoby jak za czasów ATA - trzeba by wyłączyć kompa
> podpiąć dysk i i odpalić kompa ponownie.

  Za czasów ATA też nie trzeba było, tylko należało *BARDZO* pilnować
aby nie dopuścić do przerwy na masie przy włączaniu i wyłączaniu.
  W zasadzie "najpierw kabel sygnałowy potem zasilanie" w zupełności
wystarcza, tak przy PATA jak i SATA, ale bywało że sobie wyprowadzałem
dodatkowo masę z zasilania na dodatkowe złącze (celem "wetknięcia na
początku i wyłączenia na końcu")
  Przez "kilka komputerów" i wiele lat tylko raz upaliłem kontroler
na płycie :P (dysk był niestety w szufladzie, więc nie miałem
manualnej kontroli nad kabelkami, a zapomniałem odłączyć
najpierw zasilanie - szuflada nie miała wyłącznika zintegrowanego
z blokadą).

  Osobna sprawa to pytania:
- *do czego* jest podpięty kabelek; Pytanie o tyle istotne, że
   kontrolery "dodatkowe" (podłączane do PCI/PCI-E) mogą mieć
   wewnętrzne ficzery z konfiguracją, do których nie ma dostępu
   poza resetem (stan wykryty podczas POST BIOSu jest "zatrzaskiwany"
   i tyle), dostęp do dysku zależy od dostępności narzędzi dla
   kontrolera *i ich użycia* (mało wygodne)
- czy i jak system operacyjny radzi sobie z "ujawnieniem się" dysku
   w locie. Windows XP najczęściej dysk "wykrywa" i przypisuje mu
   ostatnio używaną literkę (jeśli jest wolna, dobrze o to zadbać
   wymuszając różne litery dla czytników CF itede, również tych
   dołączanych okazjonalnie!)), w rzadkich wypadkach potrzeba
   (i wystarcza, poza uwagą wyżej) wydanie polecenia "skanuj
   dyski ponownie" z panelu zarządzania dyskami, w OpenVMS :P
   wystarcza "IO AUTOCONFIGURE", w innych OSach Ci nie powiem :|

> Transfer jest na drugim miejscu (dyski to backup).

  Taaa... do czasu aż Ci się backupy duże zrobią, a o to łatwo ;)

pzdr, Gotfryd