GA-880GM-D2H - pare uwag i pytanie o temperaturę

Autor: ToMasz <twitek4_at_.gazeta.pl>
Data: Wed 10 Nov 2010 - 19:43:25 MET

Witam

Kilak tygodni temu pytałem o płytę pod AMD z grafiką. Wylosowałem sobie
gigabyta GA880, który ma na pokładzie radeona 4250. Z mojego punktu
widzenia to wystarczający zestaw, bo mam linuksa i nabardziej wymagającą
grą jest Quake.

Po odebraniu kompa ze sklepu podejrzanie wył dodatkowy wentylatorek. za
mały do otworu, wsadzony na prędce. posprawdzałem temperatury
(programowo) i okazało sie ze costam ma prawie 90 stopni. wybabaszyłem z
kompa wszysko co sie dało, usunąłem kable i szukałem co sie tak grzeje.
W oczy rzuca sie radiator z naklejką turbo. chyba ich pogięło zeby
naklejać coś na radiator. i to jeszcze grubą taśmą dwustronną. Założyłem
taki wielki radiator na procesor, z wielkim śmigłem, wspomniany
radiatorek z chipsetu wywaliłem wstawiłem 2 razy wieszy i z
wentylatorkiem - minimalna poprawa. 82 w stanie spoczynku. Tydzeń
spędziłem na zmianach radiatorów, wentylatorów, wentylatorów obudów,
pastach termoprzewodzących, programach pokazujących temperaturę pod
windowsa i linuksa. takie mam wyniki w stanie spoczynku

czujnik x=82
proc=35
płyta=40
grafika(pomiar termometrem) -43
praca bez wentylatorków

czujnik x=90-110 (dymek powinien pójść? nie poszedł)
proc=57-63
płyta=40-46
grafika (pomiar termometrem) 55

zabrałem komputer na warsztat gdzie mam kompresor i cieniutką metalową
dyszą dmuchałem na płytę aby sprawdzić co i gdzie jest mierzone.
Wszystkie radiatory nawierciłem tak aby w otwór wetknąć czujnik
prawdziwego termometru(z pastą przewodzacą, mam juz 3 rodzaje)

procesor zdaje sie ma czujnik temperatury w sobie. płyta ma czujnik w
układzie it8718 - bez radiatora, - zimny, mimo ze poza obiegiem
powietrza. natomiast przegrzewający sie czujnik jest w lewym górnym rogu
(zasilacz=góra) podstawki pod procesor. co to jest? czemu jest taki
gorący, teoretycznie, bo w praktyce raczej nis tam nie parzy, poza czymć
w rodzaju sekcji zasilającej. ona jest całkiem po lewej, ale jej
chłodzenie nie wpływa na ów czujnik.

Czy wiecie co to za czujnk? czy moze jest źle interpretowany? (reaguje
indywidualnie na chłodzenie za pomocą kompresora). (w biosie jest tylko
temperatura proc+płyta - obydwie w okolicy 40 stopni)

ToMasz

PS pomimo kłopotów (być moze wyimaginowanych) z temperaturą, ponad
tydzeń płyta nie zaliczyła ani jednego zwisu. była wymonotowywana z
kompa ze 30 razy, miała na sobie w sumie chyba z 10 radiatorów.
wydajność karty graficznej jest całkiem całkiem,(nie dla gracza).
phenom2 dał sie odblokować i pokazał 4 rdzenie, pamieć 1600 też działa.