Re: Pytanie o sens stosowania SSD

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Sun 07 Nov 2010 - 19:03:46 MET

W dniu 2010-11-07 18:53, MC pisze:

> No właśnie. Sam rozwinąłeś.

Chciałem potwierdzić tylko czy dobrze Cię zrozumiałem :-)

> Nie ma to nic wspólnego z jakimkolwiek
> czasem i może wystąpić nawet po kilku dniach używania. Jest jeszcze
> drugi czynnik komplikujący całą zabawę. Zapisywanie i odczyt następuje w
> jednostkach zwanych stroną (zwykle 4k), a kasowanie tylko w blokach (512k).

Aaaaahaaa ... o tym nie wiedziałem. Tak czy owak przypuszczam, że TRIM
właśnie po to jest aby jakoś obejść ten problem...

> Windows nie kasuje pamięci, bo w jego zasobach nie ma takiej instrukcji.
> Twardziela się nie kasuje, po prostu zwalnia blokadę do ponownego zapisu
> tego samego miejsca i tyle. A w SSD taki sam sposób obsługi prowadzi do
> szybkiego zapychania dysku. Nawet jeśli zwolnisz prawie wszystkie strony
> w każdym bloku, to dalej nie będziesz mógł niczego zapisać, bo nie
> będzie całkiem pustego bloku który można by skasować. To jest problem,
> który musi rozwiązywać na bieżąco sterownik SSD a nie system. Windows
> nawet nie wie, gdzie dana wielkość jest zapisana. Mam nadzieję, że jasno
> [...]

Pod pojęciem "system" rozumiałem stronę programową w odróżnieniu od
sprzętowej. Bez rozróżniania czy to kwestia drivera czy faktycznie
samego systemu. Ale chwytam co napisałeś :-)

Czyniąc drobną dygresję od wątku zasadniczego - zainteresowała mnie
jeszcze jedna rzecz. Otóż kolega m4kiz napisał, że to wstępne
czyszczenie pamięci (w domyśle TRIM) będzie działało w systemach
nowszych niż XP. Jak to przełożyć na Twoje słowa, że to driver a nie
system realizuje taką operację. Teoretycznie driver zainstalowany na XP
powinien tak samo działać.